چکیده
هدف: هدف از این تحقیق تعیین تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب رقابتی دختران کاراتهکای حرفهای بود..
روشها: بیست کاراتهکای حرفهای دختر که بر اساس نمرات کسب شده در پرسشنامه اضطراب ورزشی اسمیت و همکاران دارای اضطراب بالایی بودند انتخاب و در گروه آزمایش و گروه کنترل به شیوه همتاسازی تصادفی قرار گرفتند. این ورزشکاران در لیگ برتر مشغول فعالیت بودند. آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری به صورت یک بار در هفته، به مدت 10 جلسه برگزار شد. اطلاعات مربوط به اضطراب رقابتی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و سه ماه پس از آن جمعآوری و تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که در فاکتور اضطراب جسمانی، نگرانی و عدم تمرکز بین پیشآزمون با پسآزمون و بین پیشآزمون و پیگیری کاهش معنیداری بوجود آمد.
نتیجه گیری: به نظر میرسد افزایش آگاهی، آموزش مهارت های کاهش استرس، اصلاح ارزیابیهای شناختی، ایجاد مهارتهای بین فردی و افزایش ابراز هیجانی و کاهش انزوای اجتماعی که در این برنامه وجود دارد دلیل تغییرات ذکر شده می باشد.
کلیدواژهها
موضوعات