نوع مقاله : علمی- پژوهشی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر دو روش افزایش تدریجی تداخل زمینهای بر اکتساب، یادداری و انتقال دقت مهارت پرتاب در دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی بود. بدین منظور، از میان 162 دانشآموز پسر پایه اول یک دبستان در شهر شیراز 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها پس از انجام پیشآزمون، به صورت تصادفی در دو گروه افزایش تدریجی درونجلسهای تداخل زمینهای (15 نفر) و افزایش تدریجی درصدی تداخل زمینهای (15 نفر) سازماندهی شدند. بعد از اجرای 3 جلسه تمرین پرتاب و ثبت نمرات، فراگیران در آزمونهای انتقال و یادداری مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج آزمون اندازهگیریهای مکرر در مورد دقت پرتاب در جلسات اکتساب تفاوت معناداری را نشان نداد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در آزمون انتقال در بین دو گروه تمرینی تفاوت معناداری نشان نداد اما در آزمون یادداری تفاوت معناداری مشاهده شد، که برتری با گروه افزایش تدریجی درونجلسهای تداخل زمینهای بود. سطح معناداری در تمامی آزمونها 05/0 بود. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که شیوه افزایش تدریجی تداخل زمینهای درون جلسهای نسبت به شیوه افزایش تدریجی درصدی میتواند موجب افزایش عملکرد دقت پرتاب در پسران دانشآموز پایه اول شود.
کلیدواژهها