TY - JOUR ID - 99615 TI - بررسی اثر دو روش افزایش تدریجی درون جلسه‌ای و درصدی تداخل زمینه‌ای بر یادگیری دقت مهارت پرتابی در کودکان JO - نشریه روانشناسی ورزش JA - MBSP LA - fa SN - 2676-3729 AU - رستمی, ربابه AU - نجاتی, فرهاد AU - البرزی, محبوبه AU - پسند, فاطمه AD - دانشگاه شیراز Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 1 SP - 49 EP - 60 KW - آرایش تمرین KW - تداخل زمینهای KW - افزایش تدریجی KW - مهارت پرتابی KW - دقت KW - کودکان DO - N2 - هدف از این پژوهش بررسی تأثیر دو روش افزایش تدریجی تداخل زمینه­ای بر اکتساب، یادداری و انتقال دقت مهارت پرتاب در دانش­آموزان پسر مقطع ابتدایی بود. بدین منظور، از میان 162 دانش­آموز پسر پایه اول یک دبستان در شهر شیراز 30 نفر به ­صورت تصادفی انتخاب شدند. آزمودنی­ها پس از انجام پیش­آزمون، به صورت تصادفی در دو گروه افزایش تدریجی درون­جلسه­ای تداخل زمینه­ای (15 نفر) و افزایش تدریجی درصدی تداخل زمینه­ای (15 نفر) سازماندهی شدند. بعد از اجرای 3 جلسه تمرین پرتاب و ثبت نمرات، فراگیران در آزمون­های انتقال و یادداری مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج آزمون اندازه­گیری­های مکرر در مورد دقت پرتاب در جلسات اکتساب تفاوت معناداری را نشان نداد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در آزمون انتقال در بین دو گروه تمرینی تفاوت معناداری نشان نداد اما در آزمون یادداری تفاوت معناداری مشاهده شد، که برتری با گروه افزایش تدریجی درون­جلسه­ای تداخل زمینه­ای بود. سطح معناداری در تمامی آزمون­ها 05/0 بود. با توجه به یافته­های این پژوهش می­توان چنین نتیجه­گیری کرد که شیوه افزایش تدریجی تداخل زمینه­ای درون جلسه­ای نسبت به شیوه افزایش تدریجی درصدی می­تواند موجب افزایش عملکرد دقت پرتاب­ در پسران دانش­آموز پایه اول شود. UR - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99615.html L1 - https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99615_d2717499913feea2b78839faeb9492fc.pdf ER -