,
نوع مقاله : علمی - ترویجی
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق بررسی محدودیت در درخواست بازخورد به شیوه خودکنترلی در تکالیف ساده و دشوار است. روش بررسی: جامعه آماری تحقیق، 60 آزمودنی (با میانگین سنی 07/1± 6/10) بودند و بر اساس نتایج پیش آزمون در چهار گروه آزمایشی 15 نفری قرار گرفتند. تکلیف ساده، تولید نیروی 1 کیلوگرمی با دست بود و در تکلیف دشوار از آزمون سرویس چکشی والیبال استفاده شد. مرحله اکتساب شامل یک جلسه که هر گروه 6 بلوک 10 کوششی(6*10) را انجام دادند. نتایج: در مرحله اکتساب از آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب با اندازه گیری های تکراری و در آزمون یادداری از تحلیل واریانس دوطرفه در سطح معناداری 05/0 >p استفاده شد. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که در تکلیف ساده، در مرحله اکتساب و یادداری اثر نوع بازخورد معنی دار بود(05/0 >p). در تکلیف پیچیده اثر فراوانی بازخورد در هر دو مرحله اکتساب و یادداری معنی دار بود(05/0 >p). نتیجه گیری: می توان گفت که در تکالیف ساده اثر نوع بازخورد از فراوانی آن مهم تر است، اما در تکالیف دشوار عکس قضیه صادق است، و باید به فراگیران، بازخورد بیشتری داده شود.
- - صفوی همامی،شیلا؛ عبدلی،بهروز؛ اصلانخانی، محمدعلی؛ فرخی،احمد. (1390)."مقایسه اثر بازخورد خودکنترلی و تخمین خطا بر اکتساب و یادداری تکلیف تعادلی". نشریه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی. (9): 82-67.
- - Adams J. A (1971)."A closed – loop Theory of motor Learning". Journal of Motor Behavior.(2):111-49.
- - Kohl R. M, Guadagnoli M. A. (2001). "KR for motor Learing: Relationship between error estimation & KR Frequency". Journal of motor Behavior,(2(:217-24.
- - Schmid R.A & Lee T.D.(2005)."Motor learning and control: A behavioral emphasis".(4 ed). Champaign IL: Human Kinetics.P: 378.
- - سپاسی، حسین؛ نوربخش،پریوش؛حسینی،سیدداود.(1388)."تاثیر بازخورد خودکنترلی بر اکتساب و یادداری دقت مهارت پرتاپ کودکان ده ساله". فصلنامه علوم ورزش،(2): 11-29.
- - Janelle C. M., Barba D. A, Frehlich, S. G, Tennant, L. K., and Cauraugh, J. H. (1997)."Maximizing performance effectiveness through videotape replay and a self-controlled learning environment". Research Quarterly for Exercise and Sport,(4):269-279.
- - Wulf G, Clauss A, Shea C. H. and Whitacre, C. (2001)."Benefits of self-control in dyad practice". Research Quarterly for Exercise and Sport,(3):299-303.
- - Chiviacowsky S, Wulf G.(2002)."Self-controlled feedback: does it enhance learning because performers get feedback when they need it?". Res Q Exerc Sport,(4):408-415.
- - Chiviacowsky S, Wulf G. (2007)."Feedback after good trials enhances learning". Research Quarterly for Exercise and Sport,(3):40-47.
- - Zimmerman B. J. (1990)."Self-regulated learning and academic achievement": An overview. Educational Psychologist,(25):3-17.
- - Wulf G, Toole T. (1999)."Physical assistance devices in complex motor skill learning. Benefits of a self – controlled practice schedule". Research Quarterly for Exercise and sport,(3):265- 72.
- - Post P. G, Fairbrother J. T and Barros J. A. (2011)."Self-controlled amountof practice benefits learning of amotor skill". Res. Q. Exerc. Sport (3):474-481.
- - Wu W , Magill R. A. (2011)."Allowing learners to choose: self-controlled practice schedules for learning multiple movement paterns". Res. Q. Exerc. Sport,(3):449-457.
- - Chiviacowsky S. Wulf G. Medeiros F. (2008)" Learning Benefits of selfcontrolled knowledge of results in 10-years-old children". Res Q Exerc Sport ,(3):405-410.
- - Chiviacowsky S, Wulf, G, De M, Franklin L, Kaefer A, Wally R.(2008)."Self-Controlled Feedback in10-Year-Old Children: Higher Feedback frequencies enhance learning". Research Quarterly for Exercise and Sport,(1):122-127.
- - Janelle CM, Kim J, Singer RN.(1995)."Subject-controlled performance feedback and learning of a closed motor skill". Percept Mot Skills.(2):627-34.
- - Chiviacowsky S, Wulf G. (2005). "Self-controlled feedback is effective it is based on the learner' performance?". Research Quarterly for exercise and sport, (1):42-48.
- - Huet M, Camachon M, Fernandez L, M.Jacobs, D., Montagne , G.(2009)."Self-controlled concurrent feedback and the education of attention towards perceptual invariants". Hum Mov Sci,(4):450-467.
- - Roland Sigrist, Georg Rauter, Robert Riener and Peter Wolf.(2011)."Self-Controlled Feedback for a Complex Motor Task". published by EDP Sciences. Article available at http://www.bio-conferences.org.
- - BADAMI R,VAEZMOUSAVI M, WULF G, NAMAZIZADEH M.(2011)." Feedback after good trials enhances intrinsic motivation". Research Quarterly for Exercise and Sport, Washington,(2):360-64.
- - BADAMI R, VAEZMOUSAVI M, NAMAZIZADEH M, WULF,G.(2012)."Feedback after good versus poor trials: Differential effects on self-confi dence and activation". Research Quarterly for Exercise and Sport,(2): 196-203.
- - Lai Q. shea ch. Wulf G. &Wright, D. L (2000)."Optimizing generalized motor program and parameter Learning". Research Quarterly for Exercise & sport,(1):10-24
- - روزبهانی، مهدی؛ وصالی، مجید؛شفیع زاده، محسن. (1389)." اثر فراوانی بازخورد خودکنترلی بر اکتساب، یادداری و انتقال یک تکلیف ساده تولید نیرو". نشریه علوم حرکتی و ورزش،(15):140-151.
- - Sullivan KJ, Kantak SS, Burtner PA. (2008)."Motor Learning in children: feedback effects on skill acquisition". Physical Therapy,88(6):720-32.
- - صادقی، امین ؛ واعظ موسوی، محمدکاظم؛ شجاعی، معصومه ؛ عادلی، آرزو.(1388)." مقایسة تاثیر بازخورد خودکنترلی، متواتر و کاهش یافته بر یادگیری مهارت هدف گیری پرتابی کودکان". رشد و یادگیری حرکتی. (3):36-23.
- - روزبهانی، مهدی ؛ واعظ موسوی،سید محمد کاظم ؛خلجی، حسن. (1391)."مقایسه یادگیری یک الگوی حرکتی دست در بزرگسالان جوان 20 تا 26 ساله و کودکان 8 تا 10 ساله و کاربرد آن در توان بخشی". نشریه پژوهش در علوم توانبخشی،(4):1-13.
- - Hay L, Bard C, Ferrel C,Olivier L,Fleyry M.(2005)."Role of proprioceptive information in movement programming and control in 5- to 11-year old children".Hum Mov Sci,(24):139–154.
- - عرب عامری،الهه؛ حمایت طلب،رسول؛ کریمیانی،ناصح؛سامی،سعدی.(1390)."تاثیر آرایش تمرینی مسدود، تصادفی و فزاینده نظام دار بر یادگیری پاس بسکتبال". دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی.(2):99-87.
- - استیری،زهرا؛عرب عامری،الهه؛حمایت طلب،رسول؛شیخ، محود؛ حجازی،الهه؛رهاوی،رزا؛چشمی،علی. (1392)." تاثیر بازخورد به کوشش های موفق و ناموفق بر یادگیری تکالیف ردیابی ساده و پیچیده". نشریه رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی،(13): 25-5.
- - برهانی،حسین؛ محمد زاده،حسن؛ حسینی،فاطمه سادات.(1391)."تاثیر کانون توجه و فراوانی بازخورد در اکتساب و یادداری مهارت حرکتی پرتاب دارت". نشریه رفتار حرکتی و ورانشناسی ورشی،(10): 76-57.
- - اشمیت، ریچارد. ای؛ لی، تیموتی، دی. (1387). "یادگیری و کنترل حرکتی". ترجمه رسول حمایت طلب و عبدالله قاسمی. تهران، انتشارات علم و حرکت. ص:60.
- - سوزنده پور،سید رسول؛موحدی، احمدرضا؛مظاهری،لیلا؛شریفی،غلامرضا.(1388)."مقایسه دو روش خودالگودهی و نمایش ویدیویی مدل ماهر بر اکتساب و یادداری مهارت سرویس والیبال". رشد و یادگیری حرکتی.(1):61-77.
- - فاضل کلخوران،جمال؛ همایون،مرتضی؛ شریعتی،امیر.(1389). "اثرات سازماندهی تمرین با سطوح مختلف تداخل ضمنی در یادگیری سه نوع مهارت والیبال". نشریه رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی،(6):79-63.
- - Guadagnoli MA, Kohl RM.(2001)."Knowledge of results for motor learning: relationship between error estimation and knowledge of results frequency". Journal of Motor Behavior. (2):217-24.
- - Wulf G, Schmidt RA, Deubel H.(1993)."Reduced feedback frequency enhances generalized motor program learning but not parameterization learning". J Exp Psychol Learn Mem Cogn.(5):1134-50.
- - Guadagnoli M.A , Timothy D. Lee (2004)."Challenge point: a framework forconceptualizing the effect of various practice conditions in motor learning". Journal of motor behavior,(3):212-224.
- - Newell K.M. & Barclay. R. (1980)."Children processing of information in motor skill acquisition". Journal of experimental child psychology,(1):98-108.
- - Boekaerts M, Niemivirta, M. (2000)."Self-regulated learning: Finding a balance between learning goals and ego-protective goals". Experimental Child Psychology,(20):417-451.
- - Ilies R. and T.A. Judge,( 2005)."Goal regulation across time: the effect of feedback and affect". Journal of Aplllied Psychology,(3):453-467.
- - قره لر، مهدیه؛ محمد زاده، حسن؛ محرم زاده، مهرداد. (1388)."مقایسه تاثیر بازخورد آزمودنی مدار و مربی مدار(پس از کوشش های درست و نادرست) بر عملکرد و یادگیری مهارت حرکتی". پژوهش در علوم ورزشی. (22): 77-63
- - نزاکت الحسینی،مریم ؛ بهرام عباس ؛ فرخی احمد(1391)." اثر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر طی تمرین بدنی و مشاهده ای". دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. (4): 25-40.