نوع مقاله : علمی- پژوهشی
چکیده
هدف: توجه مبنای پایه ریزی رفتار حرکتی و روانی است و حرکت سبب بهبود تمرکز و توجه می شود. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرینات حرکتی و شناختی بر عملکرد حرکتی و بهبود توجه کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود.
روشها: روش تحقیق از نوع تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با یک گروه کنترل بود جامعه آماری تحقیق حاضر کودکان هفت تا ده سال مدارس ابتدایی دخترانه شهر کرمان بودند. 45 نفر از کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی با میانگین سنی 1/1±13/8 سال به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری؛ دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسش نامه اختلال هماهنگی رشدی –نسخه والدین، آزمونMABC-2 و پرسش نامه کانرز استفاده شد. مداخله تمرینی سه جلسه در هفته به مدت هشت هفته اعمال شد گروه کنترل برنامه تمرینی دریافت نکرد.
نتایج: نتایج تحقیق حاضر نشان داد میانگین نمرات پسآزمون گروههای تجربی در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری بهبود یافته است (05/0>P)، اما بین گروههای تمرینات شناختی و حرکتی تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0>P).
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد مداخله های تمرینی عملکرد حرکتی و توجه کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی را بهبود بخشد، لذا پیشنهاد می شود این روش های تمرینی در مطالعات آینده مورد استفاده قرار گیرند.
موضوعات