نوع مقاله : علمی- پژوهشی
چکیده
هدف: بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی بر رشد مهار تهای حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.روش بررسی: روش مطالعه نیمه تجربی بود. 25 کودک کم توان ذهنی از مدرسه مقطع ابتدایی مورد مطالعه قرار گرفتند. از همه کودکان پیش آزمون گرفته شد.سپس براساس نمرات پیش آزمون، نمونه ها به دو گروه همتراز )همگن( تقسیم شده و به عنوان گروه های تجربی(15نفر) و کنترل(10نفر) در نظر گرفته شدند. در این پژوهش، از آزمون تبحرحرکتی برونینکس– اوزرتسکی (BOTMP) استفاده شد. تحریکات حسی و تمرینات بدنی توسط گروه تجربی در طی 24جلسه تمرین؛ هر جلسه ۴۵ دقیقه و3 بار در هفته تمرین شد. گروه کنترل از برنامه های آموزشی کلاس استفاده نمودند. پس از 24 جلسه، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.برای بررسی فرضیه های پژوهش، داده ها در سطح توصیفی با میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی با استفاده از آزمون ANOVA2×2 و t مستقل و همبسته و به وسیله ی نرم افزار Spss نسخه21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: تفاوت معناداری در نمرات پس آزمون مابین گروه های تجربی و کنترل وجود داشت. گروه مداخله نمرات بیشتری کسب کرد.نتیجه گیری: تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی سبب رشد مهار تهای حرکتی ظریف و درشت شد و این تأثیر به طور قابل توجهی بیشتر از برنامه آموزش کلاسی بود.