تاثیرتمرینات یکپارچه سازی حسی -حرکتی بر مهارت های حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

هدف: بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی بر رشد مهار تهای حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.روش بررسی: روش مطالعه نیمه تجربی بود. 25 کودک کم توان ذهنی از مدرسه مقطع ابتدایی  مورد مطالعه قرار گرفتند. از همه کودکان پیش آزمون گرفته شد.سپس براساس نمرات پیش آزمون، نمونه ها به دو گروه همتراز )همگن( تقسیم شده و به عنوان گروه های تجربی(15نفر) و کنترل(10نفر) در نظر گرفته شدند. در این پژوهش، از آزمون تبحرحرکتی برونینکس– اوزرتسکی (BOTMP)  استفاده شد. تحریکات حسی و تمرینات بدنی توسط گروه تجربی در طی 24جلسه تمرین؛ هر جلسه ۴۵ دقیقه و3 بار در هفته  تمرین شد. گروه کنترل از برنامه های آموزشی کلاس استفاده نمودند. پس از 24 جلسه، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.برای بررسی فرضیه های پژوهش، داده ها در سطح توصیفی با میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی با استفاده از آزمون ANOVA2×2 و t مستقل و همبسته  و به وسیله ی نرم افزار Spss نسخه21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: تفاوت معناداری در نمرات پس آزمون مابین گروه های تجربی و کنترل وجود داشت. گروه مداخله نمرات بیشتری کسب کرد.نتیجه گیری: تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی سبب رشد مهار تهای حرکتی ظریف  و درشت شد و این تأثیر به طور قابل توجهی بیشتر از برنامه آموزش کلاسی بود.   

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

the effect of sensory-motor Integration training on motor skill in students with Educable Mentally Retardation

نویسندگان [English]

  • Zahra Khosravi
  • Ali Heirani
Razi University of Kermanshah
چکیده [English]

Aim: To investigate the effectiveness of sensory integration training on fine and gross motor skills development in children with educable mental retardation.

Methods: A quasi-experimental study was conducted. 25 mentally retarded children from Primary school were selected through purposive sampling. Then, they were aligned (homogeneity) based on their pretest scores and divided into 2 groups: 15experimental & 10control. Each. In this research ‘Bruininks‒Oseretsky Test of Motor Proficiency’ was used. Sensory stimulation and physical exercises were practiced by the experimental group during 24 sessions. Each session was 45 minutes long and was held 3 times a week. The control group used the class programs. After 24 sessions both groups were tested.
To test the research hypothesis the Level data descriptive of mean and standard deviation and Deduction using independent and Dependent t-test and ANOVA2 × 2 and by Spss software (version 21) were analyzed.
Results: There was a significant difference in post‒test between the two groups (p<0.001)
Conclusion: Sensory-Motor integrative training improve fine and gross-motor skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sensory-Motor Integration
  • educable Mental Retardation
  • Fine Motor Skill gross motor
  • Skills
  1. رحمانی، پگاه؛ شاهرخی، حسین. (1390). بررسی تعادل ایستا و پویا در عقب‌ماندگان ذهنی با و بدون سندرم داون، طب ورزشی، شماره5، 113-97.
  2. American Psychological Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Health Disorders, Fifth Edition. Washington, DC: American Psychological Association; 2013. 33-41.
  3. اشمیت، ریچارد ای؛ لی، تیموتی دی. (1387). یادگیری و کنترل حرکتی. مترجمان: رسول حمایت طلب، عبدالله قاسمی. تهران: علم و حرکت.
  4. انجمن روان‌پزشکی امریکا. (1381). متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روان . ی (م ر نیک خو، ه آ یانس: مترجمان). تهران: انتشارات سخن. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 2000).
  5. باقرزاده، فضل اله؛ شیخ، محمود؛ شهبازی، مهدی،؛ طهماسبی، شهزاد. (1386). یادگیری و کنترل حرکتی نظریه‌ها و مفاهیم. بامداد کتاب.
  6. دانیل دی، ارنهایم؛ ‌ویلیامز ای، سینکلر. (1375). حرکت درمانی ترجمه: حمید علیزاده، انتشارات رشد، تهران.
  7. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1388). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه، چاپ هیجده‌ام، زمستان 1388.
  8. گالاهو- اوزمون (1384). "درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی". ترجمه بهرام، ع. شفیع‌زاده، م. چاپ اول. انتشارات تهران بامداد کتاب.
  9. گالاهو، دیوید ال؛ ازمون، جان سی. (1390). "درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی". ترجمه: رسول حمایت طلب، احمدرضا موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان. نشر علم و حرکت.
  10. لرنر، ژانت دبلیو. ( 1384 ). ناتوانی‌های یادگیری. مترجم عصمت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1997).
  11. مگیل، ریچارد ای. (1386). یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها. مترجمان: محمد کاظم واعظ موسوی، معصومه شجاعی. تهران: بامداد کتاب.
  12. هی وود، کاتلین ام. (1385). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمه: مهدی نمازی زاده و محمد علی اصلانخانی. تهران. انتشارات سمت.
  13. وندر زندن، جیمز. (1386). روان شناسی رشد. ترجمه: حمزه گنجی. نشر ساوالان، ویراست دوم.
  14. پاین، وی گریگوری و ایساکس، لاری دی.. (1384). "رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر"،ترجمه حسن خلجی، داریوش خواجوی، انتشارات دانشگاه اراک، چاپ اول.
  15. Case-Smith J. Occupational therapy for children, 4th edition, USA: Mosby; 2001.289-298
  16. Henderson A, Pehoski C. Hand Function in the child, USA: Mosby; 1995. 58-66
  17. Ayres AJ. Cluster analyses of measures of sensory integration. Am J Occup Ther.1977, 31(6):362-6
  18. Case-Smith J. Fine motor outcomes in preschool children who receive occupational therapy services. AJOT, 1999,50, 52 - 61.
  19. Edwards SJ, Yuen HK. An International program for fraternal a twin with Down syndrome. AJOT, 1990,44,454-458
  20. Hines S, Bennet F. Effectiveness of early intervention for children with Down syndrome. USA: Mosby; 2000,96-101.
  21. بهاری، زینب. (1392). تاثیر هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان مبتلا به سندروم داون. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی.
  22. دانیار، کوثر. (1392). تأثیر 8 هفته برنامه تمرینی منتخب بر وضعیت جسمانی، حرکتی و رفتاری کودکان فلج‌مغزی همی‌پلژی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی.