,
نوع مقاله : علمی- پژوهشی
10.29252/mbsp.3.1.9
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بازخورد هنجاری بر یادگیری سرویس والیبال، سرزندگی و علاقه به تداوم مشارکت ورزشی بود. 45 دانشجوی دختر با دامنة سنی 21-18 سال که در رشتة والیبال مبتدی بودند، در این پژوهش شرکت کردند. آنها با آرایش تصادفی و بهطور مساوی در سه گروه بازخورد هنجاری مثبت، بازخورد هنجاری منفی و گروه کنترل قرار گرفتند. تکلیف شرکتکنندگان، سرویس سادة والیبال بود. شرکت کنندگان در مرحلة اکتساب، 120 سرویس والیبال را در قالب 12 دسته کوشش ده تایی در چهار جلسه انجام دادند. هر سه گروه بعد از هر دسته کوشش از میانگین امتیازات خود آگاه میشدند. تفاوت گروهها در بازخورد کاذبی بود که در مورد میانگین امتیازات گروه به آنها داده میشد. آزمون یادداری ده روز بعد انجام شد که شامل ده کوشش، بدون بازخورد بود. قبل و بعد از مرحلة اکتساب، شرکت کنندگان پرسشنامة سرزندگی و علاقه به تداوم مشارکت ورزشی را پر کردند. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، آزمون آنالیز واریانس یک راهه و کوواریانس استفاده شد. در مرحلة تمرین و آزمون یادداری، امتیازات گروه بازخورد هنجاری منفی پایینتر از گروه کنترل بود اما تفاوت معناداری بین گروه بازخورد هنجاری مثبت با گروه کنترل مشاهده نشد. همینطور، گروه بازخورد هنجاری منفی علاقه به تداوم مشارکت ورزشی کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند اما تفاوت معناداری بین گروه بازخورد هنجاری مثبت با گروه کنترل در علاقه به تداوم مشارکت ورزشی مشاهدهنشد. سرزندگی گروه بازخورد هنجاری مثبت بالاتر از گروه کنترل و سرزندگی گروه هنجاری منفی پایینتر از گروه کنترل بهدست آمد. یافتههای این مطالعه نشان داد که بازخورد مربی میتواند بر سرزندگی، یادگیری و علاقه به تداوم مشارکت ورزشی تأثیر بگذارد. لذا، به مربیان پیشنهاد میشود که در کاربرد بازخورد افزوده دقت کافی را مبذول دارند.
- آقاقزوینی ش، بادامی ر، تقیان ف. 1394. اثر ورزش در آب بر خشنودی از نیازهای روانی پایه، انگیزش درونی و علاقه به تداوم مشارکت ورزشی زنان چاق: مطالعة نظریة خودمختاری، نشریه مطالعات روانشناسی ورزشی، 13، 23-38.
- اسلامی نصرت آبادی م، نزاکت الحسینی م، رهاوی ر. 1392. اثر بازخورد دقیق، غیر دقیق و هنجاری بر یادگیری یک تکلیف زمان بندی متوالی. پایان نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه خوراسگان.
- اشمیت ر ای، ریسبرگ ک ای. 2004. یادگیری و عملکرد حرکتی رویکرد یادگیری مساله مدار. ترجمۀ نمازی زاده م، واعظ موسوی م ک. 1389. تهران انتشارات سمت، چاپ اول.
- ریو ج م. 1992. انگیزش و هیجان. ترجمۀ محمدی ی. 1376. تهران: نشر ویرایش.
- عریضی ح، عابدی ا، تاجی م. 1386. رابطۀ رفتارهای معلم با سرزندگی و انگیزش درونی دانش آموزان دبیرستان های شهر اصفهان. فصلنامة نوآوری های آموزشی، شماره 23.
- واعظ موسوی م ک، مسیبی ف. 1386. روان شناسی ورزش. تهران: انتشارات سمت.
- Badami R, VaezMousavi M, Namazizadeh M, Wulf G. 2011. Feedback after good trials enhances intrinsic motivation. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82,2: 360-364.
- Badhwar N K. 2009. The Milgram Experiments, Learned Helplessness, and Character Traits. J Ethics, 13:257-289.
- Bandura A. 1997. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
- Bandura A. 1986. Social Foundation of Thouth and Actions: A Social cognitive theory Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- Bostic J H. .2003.Constructive thinking, mental health and physical health.Ph.D. dissertation, Saint Louis University
- Chiviacowsky S, Wulf G. 2007. Feedback after good trials enhances learning. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78, 40-47.Chiviacowsky S, Wulf G. 2005. Self-controlled feedback is effective if it is based on the learner’s performance. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76, 42-48.
- Chiviacowsky S, Wulf G. 2005. Self-controlled feedback is effective if it is based on the learner’s performance. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76, 42-48.
- Chiviacowsky S, Wulf G. 2002). Self-controlled feedback: Does it enhance learning because performers get feedback when they need it? Research Quarterly for Exercise and Sport, 73,408-415.
- Eliot A J, Moller A C. 2003. Performance-approach goals: Good or bad forms of governing complex decision making. Unpublished doctoral dissertation, Stanford.
- Gelbrich K. 2010. Anger, frustration,and helplessness after service failure: coping strategies and effective informational support. J. of the Acad. Mark. Sci, 38:567-585.
- Harter S.1998. Development processes in the construction or the self. In T. D. Yawkey & J. E.
- Hutchinson J C. Sherman T. Martinovic N. Tenenbaum G. 2008. The effect of manipulated self-ef fi cacy on perceived and sustained effort. Journal of Applied Sport Psychology, 20,457 -472 .
- Lewthwaite R, Wulf G. 2010. Social-comprative feedback motor skill learning. Quartery Journal of Exprimental Psychology, 63, 738-749.
- Luciana TG, CHiviacowsky S, Wulf G, Lewthwaite. R. 2012. Positive social-comparative feedback enhance motor learning in children . Psychologiy of sport and exercise, 849-853.
- Mikulincer M. Caspy T. 1986. The conceptualization of helpless: laboratory correlates of the phenomenological definition of helplessness. Motivation and Emotion, V.10, NO.3.
- Nicaise V, Bois J E, Fairclough S J, Amorose A J, Cogerino G. 2007. Girls and boys participation of physical education teachers feedback: Effect on performance and psychological responses. Journal of sports Sciences, 25(8), 915-926.
- Song L, Che W, Min-wei W, Murakami Y,Matsumoto k. 2006. Impairment of the spatial learning and memory induced by learned helplessness and chronic mild stress Pharmacology Biochemistry and Behavior 83. 186-193.
- Wulf G, CHiviacowsky S, Lewthwaite R. 2010. Normative feedback effects on learning a timing task: Research Quarterly for Exercise and Sport, 4: 425-431.