• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

روانشناسی ورزش

  1. صفحه اصلی
  2. اثر دو روش آموزش شودان ( سنتی و کاربرد رایانه در آموزش ) بر یادگیری مهارت جهت یابی در دانش آموزان نابینا

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

فرمت نشریه

اثر دو روش آموزش شودان ( سنتی و کاربرد رایانه در آموزش ) بر یادگیری مهارت جهت یابی در دانش آموزان نابینا

    نویسندگان

    • مجتبی رسولیان 1
    • زهره مشکاتی 2
    • رخساره بادامی 2

    1 کارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)

    2 دکترای رفتار حرکتی، دانشیار دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)

,

نوع مقاله : علمی - ترویجی

  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش شودان بر یادگیری مهارت جهت ­یابی در دانش ­آموزان نابینا با تأکید بر روشهای سنتی و  استفاده از شبیه ساز رایانه­ای  در آموزش بود. این پژوهش، به روش نیمه تجربی و به صورت میدانی با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. بدین منظور 30 دانش­آموزان دختر و پسر نابینای پایة چهارم تا هفتم با میانگین سنی 10 تا 15 سال به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با آرایش تصادفی در سه گروه10 نفره یعنی گروه آموزش شودان به­ شیوه سنتی، گروه آموزش شودان مبتنی بر کاربرد رایانه در آموزش و گروه کنترل  قرار گرفتند. دو گروه تجربی،  به مدت هشت هفته، سه جلسه در هفته و هر جلسه 45 تا 50 دقیقه در تمرینات شودان شرکت کردند. مهارت جهت­یابی گروه­ها با استفاده از آزمون محقق ساخته (آلفای کرونباخ82/0)، قبل و بعد از تمرینات سنجیده شد و داده­ها با استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شد. یافته­ها  نشان داد که برنامه های تمرینی آموزش شودان به شیوه سنتی و با کاربرد رایانه در آموزش هر دو بر مهارت جهت­یابی مشارکت کنندگان اثرگذار بوده است. همچنین تفاوت معناداری در یادگیری مهارت جهت­یابی بین گروه آموزش سنتی شودان و آموزش شودان مبتنی بر  کاربرد رایانه مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها

  • شودان
  • جهت یابی
  • کاربرد رایانه در آموزش
  • نابینا
  • XML
  • اصل مقاله 1023.47 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
مراجع
  1. - بنی هاشمی، سید عبداله (1392). آموزش و پرورش کودکان استثنایی. اتشارات پیام نور، چاپ پنجم؛ صفحه 114
  2. - پورسلطانی، حسن. (1386). روش‌های آموزش مهارت‌های حرکتی به نابینایان و رعایت دستورعمل های ایمنی. مجله تعلیم و تربیت استثنایی شماره 73. صفحه 45-34.
  3. - اعتباری، بتول. کریمی، اشرف. انتظاری، بلقیس. عقیل زاده، نرگس. (1380). حرکت و جهت‌یابی ویژه افراد نابینا، انشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، چاپ دوم؛ صفحه 21.
  4. - سرگلی زایی، فرناز. (1392). تاثیر تمرینات شناختی حرکتی "برای تونیک " برکنترل پاسچر ایستا و توانایی شناختی نابینایان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان).
  5. - عباسی، مرضیه. صفاتی، ابوطالب (1392) (مترجمین) جزوه آموزشی قوانین شودان. انتشارات فدراسیون جهانی ورزشهای نابینایان، چاپ اول، صفحات 7-6.
  6. - Vernadakis, N. Zetou, E. Avgerinos, A. Giannousi, M. Kioumourtzoglou, E. (2008). The effect of multimedia computer- assisted instruction on middle school student volleyball performance. Journal of Educe in Technol, number .13. pp. 167-183.
  7. - محمدی، سردار. ایزدی، بهزاد. صالحی، نسیم. (1391). نگرش مربیان تیم های ملی ایران نسبت به کاربرد علوم
  8. فناوری اطلاعات در ورزش. فصلنامه مدیرت ورزش، شماره 15. صفحه 141-123.
  9. -Vernadakis, N. Zetou, E. Tsitskari, E. Giannousi, M. Kioumourtzoglou, M. (2008). Student attitude and learning outcomes of multimedia computer-assisted versus traditional instruction in basketball. Journal of Engineering of Sport –Volume 3/Edition 6.
  10. - میرزابیگی، محمد علی. کریمی، اشرف. (1384). نیازسنجی از معلمان و والدین دانش آموزان نابینای دوره ابتدایی بمنظور تدوین برنامه درسی در آموزش مهارت‌های جهت‌یابی و تحرک. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی شماره 17. صفحه 273-253.
  11. - قمرانی، امیر. جعفری، حمیدرضا. (1383). کامپیوتر و تاثیر آن در فرایند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان استثنایی. مجله تعلیم و تربیت استثنایی شماره 22. صفحه 85-79.
  12. - Siskos, A. (2005). Effects of multimedia computer – assisted instruction (MCAI) on academic achievement in physical education of Greek primary students. Journal of Interactive Education Multimedia, number: 10. pp.61-77.
  13. - Dania, A. Hatziharistos, D. Koutsouba, M. Tyrovola, V. (2011).The use of technology in movement and dance education: recent practices and future perspectives. Procedia Social and Behavioral Sciences, number 15: pp. 3355-3361.
    • تعداد مشاهده مقاله: 283
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197
روانشناسی ورزش
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 2
شهریور 1396
صفحه 77-90
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1023.47 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 22 خرداد 1394
  • تاریخ بازنگری: 22 بهمن 1399
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 283
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197

APA

رسولیان, مجتبی, مشکاتی, زهره, & بادامی, رخساره. (1396). اثر دو روش آموزش شودان ( سنتی و کاربرد رایانه در آموزش ) بر یادگیری مهارت جهت یابی در دانش آموزان نابینا. روانشناسی ورزش, 9(2), 77-90.

MLA

مجتبی رسولیان; زهره مشکاتی; رخساره بادامی. "اثر دو روش آموزش شودان ( سنتی و کاربرد رایانه در آموزش ) بر یادگیری مهارت جهت یابی در دانش آموزان نابینا". روانشناسی ورزش, 9, 2, 1396, 77-90.

HARVARD

رسولیان, مجتبی, مشکاتی, زهره, بادامی, رخساره. (1396). 'اثر دو روش آموزش شودان ( سنتی و کاربرد رایانه در آموزش ) بر یادگیری مهارت جهت یابی در دانش آموزان نابینا', روانشناسی ورزش, 9(2), pp. 77-90.

VANCOUVER

رسولیان, مجتبی, مشکاتی, زهره, بادامی, رخساره. اثر دو روش آموزش شودان ( سنتی و کاربرد رایانه در آموزش ) بر یادگیری مهارت جهت یابی در دانش آموزان نابینا. روانشناسی ورزش, 1396; 9(2): 77-90.

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • واژه نامه اختصاصی
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • Article Processing Charges (APC) 1402-06-22

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب