بررسی تاثیر یک برنامه تمرینی منتخب بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا(HFA)

نوع مقاله : علمی - ترویجی

نویسندگان

1 دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه تهران

2 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران

چکیده

هدف تحقیق: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر یکدوره برنامه فعالیت‌های بدنی منتخب بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالابود (HFA). روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 30 کودک(7/.±4/8 سال پسر) مبتلا به اختلال HFA  از بین تمامی مدارس استثنایی شهر شیراز به صورت کاملا تصادفی و بر اساس پیش آزمون در دو گروه کنترل و تجربی قرار داده شدند. مجموعه آزمون برونینکس- اوزرتسکی برای کوکان HFA  مورد استفاده قرار گرفت. برنامه حرکتی‌ منتخب (برنامه طناب زنی متناسب با رشد) به مدت 18 جلسه برای این افراد اجرا شد. آزمون K-S جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده‌ها و آزمون لوین و تحلیل کوواریانس جهت مقایسه میانگین‌ها استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که برنامه تمرینی منتخب، تاثیر معناداری بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان HFA دارد؛ اما در برخی از اجزاء این خرده مقیاس‌ها شامل؛ سرعت پاسخ، کنترل بینایی- حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی تاثیر معناداری مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج می‌توان ادعا کرد که برنامه تمرینی منتخب (طناب‌زنی) مورد استفاده احتمالا می‌تواند باعث بهبود مهارت‌های بنیادی کودکان مبتلا به HFA شود(05/.P<). 

عنوان مقاله [English]

The effect of selected physical activity plan on growth of motor skills in children between the age of 6 to 8 who are suffering of HFA

چکیده [English]

Objective: In this paper we are studying the effect of selected physical activity plan on growth of motor skills in children between the age of 6 to 8 who are suffering of Hight Functioning Autisum(HFA). Method: In this semi- experimental study, 30 children(8/4±./7 age of boy) suffering of HFA have been selected from special schools of shiraz city and put in two groups of control and experimental randomly and according to pre-test. The Bruininks-Oseretsky test was carried out for HFA children. Selected movement plan (appropriate jump-roping plan) performed for these children in 18 sessions. K-S test to determine data normal distribution and Levin & covariance analysis test to compare averages were conducted. Result: The result showed that selected training plan has significant effect on growth of motor skills in children with HFA. But in some details of these criteria including; response speed skill, visual-motor control and upper limb speed & dexterity skills, significant effect was not seen. Conclusion: According to obtained results we can say that selected training plan(jump roping) is likely to improve fundamental skills of HFA children(P

کلیدواژه‌ها [English]

  • : boy students- fundamental motor skill- Hight Functioning Autisum- selected physical activity plan
  1. Baranek G. (2000). Efficacy of sensory and motor interventions for children with autism. JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS: 32(5).P: 397-422.
  2. Piek J, Baynam G, Barrett N.(2006). The relationship between fine and gross motor ability, self-perceptions and self-worth in children and adolescents. HUMAN MOVEMENT SCIENCE. 25..P: 65-75.
  3. هی وود، کاتلین، ام. گچل نانسی.(1387). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمه محمودشیخ، کیوان شعبانی مقدم،مهدی شهبازی، ناشر: آوای ظهور، چاپ اول، تهران.ص: 100-95.
  4. Sodock B, Kaplan B.(2009). Pocket handbook of clinical psychiatry. Arjmand J. (Persian translator). 4th ed. Tehran: AMERICAN REVIEW OF PUBLIC ADMINISTRATION. P: 397-402.
  5. Gold C.(2010).Music therapy for autistic spectrum disorder. JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS. ;P:40-65.
  6. Schiffer R.B, Rao S.M, Fogel B.S, (2003).Neuropsychiatry,. Lippincott Williams & Wilkins 530 Walnut Street, Philadelphia,PA19106 USA.P:188-210.
  7. افعی، طلعت (1386).اوتیسم، ارزیابی و درمان. انتشارات تهران،نشر دانژه. چاپ اول؛ صفحات 110- 89.
  8. Santangelo, S. & Folstein, S. (1999). Autism: A genetic perspective. In H. Tager-Flusberg (Ed.), Neurodevelopmental Disorders (pp. 431–447). Cambridge, MA: The MIT Press.
  9. Janzen J. (2003).Understanding the Nature of Autism: A practical guide. San Antonio, TX: Psychological Corporation.P:189.
  10. Adams L. Oral motor and motor-speech characteristics of children with autism.Focus on Autism and Other
  11. Developmental Disabilities 1998; 13:P: 108-113.
  12. Neisworth, J. T., & Wolfe, P. S. (2005). Asperger's syndrome. In J. T. Naismith & P. S. Wolfe (Eds.), The Autism Encyclopedia . Baltimore: Paul H Brookes Publ.P:13-14.
  13. Ozonoff S, Rogers SJ, Hendren RL, editors.(2003). Autism Spectrum Disorders: A Research Review for Practitioners. Washington, DC, USA: American Psychiatric Press.P:93.
  14. -American Psychiatric Association (APA). (2000).Diagnostic and StatisticalManual-Text Revision. Chicago, I.L. Association. p: 68.
  15. -Centers for Disease Control and Prevention (CDC). (2007). Prevalence of autism spectrum disorders Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 14 Sites, United States . MMWR SSP;56 .
  16. Bhat AN, Landa RJ, Galloway JC. (2011).Current perspectives on motor functioning in infants, children, and adults with autism spectrum disorders. Physics Therapy;91(7).P:1116-29.
  17. Todd.T.& reid G.(2006).Increasing physical activity in individuals with autism.focus on autism and other developmental disabilities.21,P: 167-176.
  18. Pan CY, Tsai, CL. Chu CH. (2009). Fundamental movement skills in children diagnosed with autism spectrum disorders and attention deficithyperactivity disorder. JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS. 39(12): P:1694-1705.
  19. Ghaziuddin M, Butler E.(1998). Clumsiness in autism and Asperger syndrome: A further report. Journal of Intellectual Disability Research. . 42 (2).P: 43–8.
  20. Staples, Kl. Reid, G. (2010). Fundamental movement skills and autismspecterum disorders. Autism Dev Disorder. 40(3): P:209-217.
  21. Berkely S, Zittel L, Nichol S. (200).Locomotors and object control skills of children diagnosed with autism. Adapt Phys Activ . 18: 405-16.
  22. levinson.l.j.&.reid.G,(1993).The effects of exercise intensity on the stereotypic behavior of individual with autism.adapted physical activity Quarterely.10.P:255-268.
  23. .prupas.A.&.Reid.G.(2001).effects of exercise frequency on stereotype behavior of childerenwith development disability.education and trainingin mental retardation development disability.36.P:196-206.
  24. .
  25. javad.afshari.(2012).the effect of perceptual- motor training on attention in the childeren with autism spectrum in autism spectrum disorder. 6.P:1331-1336.
  26. fatimah bahraami,ahmadreza,movahedi,sayed mohamad marandi.ahmad abedi(2012).kata technique training consistently decreases stereotype in children with outism spectrum disorder.research in development disabilities 33.P:1183-119.
  27. pan,C.Y.(2010).effect of water exercise swimming program on aquatic skills and social behavior in children with autism spectrum disorder.autism,14,P:9-28.
  28. pitteti.k.H.Rendiff,A.D,Grower.T.& Beet.M.W.(2007).The efficacy of a 9-month treadmill walking program on the execise capacity and weight reduction for adolescencta with sever autism.journal of autism and developmental disorder,37,P:996-1006.
  29. Nourbakhsh P.(2006). Perceptual-motor abilities and their relationship with academic performance of fifth grade pupils in comparison with Oseretsky scale. Kinesiology.38(1): P:40-8.
  30. Elliott,R.O.Dobbin,A.R.Rose,G.D.& soper,H.V.(1994).vigorous,aerobic exercise versus general motor training activity :effects on maladaptive and stereotype behaviore of adults with both autism mental retardation.journal of autism and development disorder.24,5,P:.564-576.
  31. علیزاده، حمید (1386). اختلال نارسایی توجه فزون جنبشی، ویژگیها، ارزیابی و درمان. تهران،انتشارات رشد.چاپ اول؛ صفحات 65-50.
  32. Fragala- Pinkham, M. , Haley, S.M. , & O Neil, M. E.(2008).Group aquatic aerobic exercise for children with disabilities. Developmental Medicine & child Neurology, 50,P:822-827.
  33. Yilmaz, I., yanardag,M., Birkan, B. A. , & Bumin, G.(2004). Effects of swimming training on physical fitness and water orientation in autism. Pediatrics international, 46, P:624-626.
  34. Hodge, SR. Murata, NM. Porretta, DL. (1999). "Enhancing motor performance through various preparatory activities involving children with learning disabilities". Clin Kinesiol: 53(4): P:76-82;
  35. کوثری سعید، کیهانی فاطمه، عرب عامری الهه، حمایت طلب رسول.(1390). بررسی تاثیر برنامه فعالیت بدنی منتخب بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی(ADHD) و کودکان اتیسم (HFA). رشد و یادگیری حرکتی. شماره 10. صفحات 45-60.
  36. مهتری احمد آبادی،ندا؛1391، تاثیر یک دوره تمرین بدنی منتخب بر رشد ادراکی- حرکتی و تعاملات اجتماعی کودکان 7 تا 10 سال مبتلا به اختلال طیف اتیسم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
  37. Wang.j.Huai-Tzu.(2004). A study on gross motor skills of preschool children. JOURNAL OF Research in children education . 49(3).PP: 246-264
  38. شیخ محمود، باقرزاده فضل الله، یوسفی سهیل.(1383 ). تاثیر بازیهای دبستانی بر رشد حرکتی دانش آموزان دختر سال سوم دبستان منطقه 5 تهران.المپیک. شماره 1.صفحات 86-77.
  39. Rosenthal-Malek A, Mitchell S. Brief report. (1997).The effects of exercise on the selfstimulatory
  40. behaviors and positive responding of adolescents with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders. 27 (6)P:193–202.