نوع مقاله : علمی - ترویجی
چکیده
هدف: هدف، بررسی تاثیر ترتیب تمرین با دست برتر و غیر برتر بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت دریبل بسکتبال در دانشجویان پسر دانشگاه فروسی مشهد بود. روش شناسی: تعداد 20 دانشجو در کلاسهای تربیت بدنی عمومی (24ـ19 سال) که تجربهای در بسکتبال نداشتند و دست برترشان راست بود، به روش تصادفی ساده انتخاب و به تعداد مساوی به دو گروه تقسیم شدند. آزمودنیها به مدت 4 هفته، 2 جلسه 45 دقیقهای در هفته، مطابق برنامه تمرین کردند. گروه الف، چهار جلسه اول را با دست راست برتر و چهار جلسه دوم را با دست چپ غیربرتر تمرین کردند و گروه ب، به شیوه متضاد تمرین کردند. آزمودنیها قبل و بعد جلسات تمرین در آزمون دریبل مارپیچ بسکتبال مورد ارزیابی قرار گرفتند. یک هفته بعد تمرین نیز آزمون یادداری و انتقال اجرا شد. نتایج: یافتهها نشان داد بین دو گروه تمرینی در اکتساب مهارت دریبل بسکتبال تفاوت معنیداری وجود ندارد (053/0= p) و زمان حرکت از پیش آزمون تا پس آزمون، کاهش معنیدار داشته است (000/0= p). نتایج، عملکرد بهتر دست راست را نسبت به دست چپ نشان داد (042/0= p) هر دو گروه در پسآزمون و آزمون یادداری، زمان حرکتی کوتاهتری در دریبل با دست راست نسبت به دست چپ داشتند. بین دو گروه در تکلیف انتقال تفاوت معنیداری یافت نشد (16/0= p). بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد استفاده از اندامهای برتر و غیر برتر در یادگیری حرکتی اولیه برای بهبود اجرای هر دو عضو و قویتر شدن قابلیت دو طرفی فراگیران مهم میباشد.