,
نوع مقاله : علمی - ترویجی
چکیده
هدف از تحقیق حاضرتعیین اثر بازخورد آگاهی از اجرای تأییدی، تصحیحی و ترکیبی با تناوب متفاوت بر انگیزش درونی و یادگیری سرویس پینگپنگ با پیچ پهلویی بود.بدین منظور، هشتاد دختر مبتدی با دامنة سنی 15-16 سال با آرایش تصادفی و به طور مساوی در چهار گروه بازخورد تأییدی، تصحیحی، تأییدی-تصحیحی و تصحیحی-تأییدی قرار گرفتند. مرحلة اکتساب، شامل اجرای 120 سرویس پینگ پنگ در قالب 24 دسته کوشش پنج تایی بود. هر چهار گروه بعد از هر دسته کوشش پنج تایی بازخورد خلاصة آگاهی از اجرا دریافت کردند. گروه تأییدی، بازخورد خلاصه روی حرکاتی که درست انجام داده بودند، گروه تصحیحی، بازخورد خلاصة تصحیحی روی حرکاتی که اشتباه انجام داده بودند و گروه تأییدی-تصحیحی و تصحیحی-تأییدی هر دو نوع بازخورد را با تناوب متفاوت دو به یک (دو تأییدی یک تصحیحی و بالعکس) دریافت کردند.روز بعد از مرحلة اکتساب، آزمون انتقال و ده روز بعد آزمون یادداری انجام شد. قبل و بعد از مرحلة اکتساب، شرکت کنندگان پرسشنامة انگیزش درونی را پر کردند. روشهای آماری تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر برای مقایسة اجرا در مرحلة اکتساب، آنالیز واریانس یکراهه برای مقایسة آزمون یادداری و انتقال و کوواریانس برای مقایسة نمرات انگیزش درونی و زیرمؤلفههای آناستفاده شد. گروه بازخورد تأییدی– تصحیحی در هر سه مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال نمرات بالاتری نسبت به سه گروه دیگر به دست آورد. انگیزش درونی و زیرمقیاسهای آن در گروه تأییدی و تأییدی-تصحیحی از دو گروه دیگر بالاتر بود.
- - Schmidt, R.A., & Lee, T.D. (2005). Motor control and learning (4thed). Champaign. IL: Human Kinetics.
- - Strube , G & Strand, B. (2015). Can Feedback Affect Motivation? Oklahoma associahion for health, physical education, Strobe, vol 52, no 2. 50-55
- - Schmidt, R.A. (1991). Frequent augmented feedback can degrade learning: vidence and interpretations. In J. Requin & G.E. Stelmach (Eds.), Tutorials i motor neuroscience (pp. 59-75). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
- - Chiviacowsky, S., & Wulf, G. (2007). Feedback after good trials enhances Learning. Research Quarterly for Exercise and Sport,78, 40-47.
- - Salmoni, A., Schmidt, R. A., & Walter, C. B. (1984). Knowledge of results and motor learning: A review and critical reappraisal. Psychological bulletin, 95, 355-386.
- - Chiviacowsky, S., & Wulf, G. (2002). Self-controlled feedback: Does it enhance learning because performers get feedback when they need it? Research Quarterly for Exercise and Sport, 73, 408-415.
- - Chiviacowsky, S., & Wulf, G. (2005). Self-controlled feedback is effective if it is based on the learner’s performance. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76, 42-48.
- - Badami, R., VaezMousavi, M., Wulf, G., & Namazizadeh, M. (2011). Feedback after goodversus poor trials affects intrinsic motivation. Research Quarterly for Exercise andSport, 82(2), 360-364.
- - Schmidt, R.A., & Lee, T. (2011). Motor control and learning (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetic.
- - Badami, R., VaezMousavi, M., Wulf, G., & Namazizadeh, M. (2012). Feedback about moreaccurate versus less accurate trials: differential effects on self-confidence andactivation. Research Quarterly for Exercise and Sport, 83(2), 196-203
- - بادامی، رخساره.(1388). اثر بازخورد افزوده به کوششهای موفق و ناموفق بر یادگیری ضربة پاتگلف: میانجیگری انگیزش، رسالة دکتری، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران.
- - 12-Badami, R .Kohestani, S & Taghian, F. (2011). Feedback on more accurate trials enhances learning of sport skills. Wrld applied sciences 13(3), 537-540
- - Badami, R., Kohestani, S. and Taghian, F. (2011b). "Feedback on moreaccurate trials enhances learning of sport skills". World applied sciences journal.133, PP: 537-540
- - Maxwell, J.P., Masters, R., Kerr, E. and Weedon, E. (2001). The implicit benefit of learning without errors. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 54A, 1049-1068.
- -Vallerand, R.J., Reid, G. (1984). On the casual effects of perceived competence on intrinsic motivation: A test of cognitive evaluation theory. Journal of Sport Psychology, 6, 94-102.
- .
- -Koka, A., & Hein, V. (2003). Perceptions of teachers’ feedback and learning environment as predictors of intrinsic motivation in physical education. Psychology of Sport and Exercise, 4, 333 -346.
- -Black, S. J., & Weiss, M. R. (1992). The relationships among perceived coaching behaviours, perceptions of ability, and motivation in competitive age-group swimmers. Journal of Sport and Exercise Psychology, 14, 309 – 325
- -Horn, T. S. (2002). Coaching effectiveness in the sport domain. In T. S. Horn (Ed.), Advances in sport psychology. (pp. 309 – 354). Champaign, IL: Human Kinetics.
- -Nicaise,V., Bois,J.E, Fairclough,S.J., Amorose,A.J., & Cogerino,G. (2007). Girls’ and boys’ perceptions of physical education teachers’ feedback: Effects on performance and psychological responses. Journal of Sports Sciences, 25(8), 915 – 926
- - Nieuwenhuis, S., Slagter, H.A., Alting von Geusau, N.J., Heslenfeld, D.J., & Holroyd, C.B. (2005). Knowing good from bad: Differential activation of human cortical areas by positive and negative outcomes. European Journal of Neuroscience, 21, 3161-3168
- -Chiviacowsky, S., Wulf, G., Wally, R., & Borges, T. (2009). KR after good trials enhances learning in the elderly. Research Quarterly for Exercise and Sport