نوع مقاله : علمی - ترویجی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بازخورد هنجاری والگودهی بر اجرا و یادگیری مهارت سرویس والیبال بود. روششناسی: جامعه آماری شامل دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه پیام نور دلفان بودند که از این میان60 نفر با میانگین سنی 6/1±5/21 به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور همگن کردن شرکت کنندگان یک مرحله پیش آزمون10 کوششی به عمل آمد و بر اساس امتیازهای بدست آمده در پیش آزمون در 4 گروه 15 نفری همسان به صورت تصادفی قرار گرفتند و به مدت شش هفته و هر هفته دو جلسه به انجام تمرین پرداختند. 48 ساعت پس از مرحله اکتساب، آزمون یادداری که شامل10 کوشش بود از آزمودنیها به عمل آمد. بعد از بررسی نرمال بودن دادهها و برابری واریانسها، دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که تمام گروهها در طی جلسات تمرینی و در مراحل مختلف پیشرفت داشتهاند اما نتایج بین چهار گروه تمرینی حاکی از اختلاف معنادار در مراحل اکتساب (P=0.001) و یادداری (P=0.001) بود. الگوی نتایج نشان میدهد که در مرحلهی اکتساب و یادداری گروه تمرینی بازخورد هنجاری مثبت و الگودهی ماهر عملکرد بهتری را نسبت به سه گروه تمرینی دیگر داشتند.