تاثیر بازی های چالشی شناختی-حرکتی و غیر چالشی بر مهارت‌های حرکات بنیادی کودکان 3 تا 6 سال

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: با توجه به اهمیت توسعه مهارت های حرکت بنیادی در کودکان، مطالعات نشان داده‌اند چالش های شناختی- حرکتی به عنوان یکی از روش‌های بهبود این مهارت‌ها معرفی شده است. تحقیق حاضر با هدف تاثیر بازی چالشی شناختی-حرکتی و غیر چالشی بر مهارت های حرکتی بنیادی کودکان 3 تا 6 سال شهر تهران انجام گرفت.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. 50  نفر از کودکان 3 تا 6 سال منطقه 9 تهران به روش دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه بازی چالشی و بازی غیر چالشی قرار گرفتند. هر دو گروه به مدت 8 هفته، هفته ای 2 جلسه 60 دقیقه ای به بازی پرداختند، با این تفاوت که گروه چالشی شناختی-حرکتی  با روش پیشرونده و چالش برانگیز تمرینات را انجام دادند.  برای تحلیل داده­ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد بین گروه بازی چالشی و غیر چالشی در اجرای مهارت دستکاری و جابجایی، تفاوت معناداری وجود دارد  (001/0P<) و در گروه بازی­های چالشی باعث بهبود بیشتر مهارت های حرکتی دستکاری و جابجایی در کودکان شد.
نتیجه­ گیری: یافته­های تحقیق حاضر نشان داد بازی های چالشی  نسبت به بازی های غیر چالشی با ایجاد فرصت تمرین بیشتر و چالش برانگیزی و تنوع تمرینی برای کودکان باعث بهبود عملکرد آنها شده و کودکان با جدیت بیشتر و دقت بالاتری تمرینات را انجام دهند و در نتیجه مهارت حرکتی آنها نسبت به گروه غیر چالشی که از تمرینات خطی استفاده شد و تنوع در آن کم بود، افزایش یابد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Cognitive-Motor Challenging and Non-Challenging Games on Fundamental Movement Skills among 3-6 Year Old Children

نویسندگان [English]

  • Mohsen Shaebani 1
  • Shahab ParvinPour 2
  • Marziyeh Belali 3
  • Zahra Entezari Khorasani 3
1 PhD Student, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: Recognizing the importance of developing fundamental movement skills in children, studies have shown that introducing cognitive-motor challenges can enhance these skills. This research aims to compare the impact of cognitive-motor challenging and non-challenging games on the fundamental movement skills of children aged 3 to 6 years in Tehran.
Methods: The current research employed a semi-experimental method with a pre-test-post-test design involving a control group. Fifty children between the ages of 3 to 6 years from the 9th district of Tehran were selected using the available method and randomly assigned to two groups: challenging game training and non-challenging game training. Both groups engaged in the game for 8 weeks, with 2 sessions of 60 minutes each week. The difference between the groups was that the cognitive-motor challenging group performed exercises using a progressive and challenging approach. Data analysis was conducted using Analyze of Covariance (ANCOVA) with SPSS version 20 software.
Results: The results indicated a significant difference between the challenging game group and the non-challenging game group in terms of manipulation and movement skills. The challenging game group showed greater improvement in manipulation and movement skills among children.
Conclusion: Overall, the findings of this research demonstrate that challenging games, by providing more practice opportunities and a variety of exercises can enhance children's performance. Children participating in challenging games displayed more seriousness and accuracy in their exercises, leading to increased motor skills compared to the non-challenging group, which focused on linear exercises with limited variety.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fundamental Motor Skills
  • Children
  • Cognitive-Motor Challenging Game
  • Linear Exercises