تاثیرآموزش مجازی برنامه‌ی خود شفقت بر اعتماد به نفس ورزشکاران بسکتبالیست

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه رفتر حرکتی دانشگاه علامه طباطبایی٬، تهران، ایران.

3 استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش ها نشان داده اند که خود شفقت ورزی به عنوان یک روش موثر برای تنظیم احساسات و کنترل رفتارهای هیجانی ورزشکاران عمل می کند. به منظور بررسی تاثیر آموزش خود شفقت ورزی بر اعتماد به نفس بازیکنان بسکتبال در شهر زنجان یک مطالعه نیمه تجربی انجام شد.

روش: شرکت‌کنندگان شامل 24 بسکتبالیست شهر زنجان بوده که به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 12 نفری آزمایشی (میانگین سنی: 27/1± 83/20) و گواه (میانگین سنی: 24/1± 58/21 ‏) قرار گرفتند. شرکت کنندگان پرسشنامه اعتماد به نفس ورزشی ویلی و همکاران (1988)را تکمیل کردند. گروه آزمایشی طی 6 هفته برنامه خود شفقت مجازی را دریافت کردند و گروه گواه، مداخلهای نداشت. داده‌ها از طریق نرم افزار ‏SPSS 24‏ و تحلیل کواریانس تک متغیره در سطح معناداری 01/0 تحلیل شد.

نتایج: نتایج نشان داد که با کنترل نمره‌ی پیش آزمون، بین نمرات اعتماد به نفس دو گروه آزمایشی و گواه تفاوت معنادار وجود دارد (01/0p=).

نتیجه گیری: یافته‌ها حاکی از آن است که آموزش مجازی شفت ورزی می‌تواند ابزاری مؤثر برای ارتقای اعتماد به نفس بسکتبالیست‌ها باشد. مربیان ورزشی می‌توانند از اجرای این برنامه برای افزایش عملکرد ورزشکاران خود بهرهمند شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of Virtual Self-Compassion Training on Self-Confidence among Basketball Players

نویسندگان [English]

  • Omid Kalami Fard 1
  • Zahra Pooraghaei Ardekani 2
  • Mohammad Reza Ghasemian Mogadam 3
1 Department of Sport Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Motor Behavior, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor of Motor Behavior, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: Self-compassion is an effective way to regulate emotions and behaviours in athletes. The purpose of this semi-experimental study was to investigate the impact of virtual self-compassion training on the self-confidence of basketball players in Zanjan city.
Methods: Twenty-four basketball players were randomly assigned to either an experimental group (n=12, average age: 20.83 ± 1.27) or a control group (n=12, average age: 21.58 ± 1.24). Participants completed Wiley et al.'s (1988) sports self-confidence questionnaire. The experimental group received virtual self-compassion training for six weeks, while the control group received no intervention. Univariate analysis of covariance was used to analyze the data.
Results: Results demonstrated a significant difference in self-confidence scores between the experimental and control groups (p=0.01), even after controlling for pre-test scores.
Conclusion: These findings suggest that virtual self-compassion training can be an effective tool for improving the self-confidence of basketball players. Sports coaches may benefit from implementing this program to enhance the performance of their athletes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual Education
  • Self-Compassion
  • Self-Confidence
  • Basketball Players