بررسی تأثیر جو انگیزشی بر پیشرفت دانش‌آموزان در ورزش: دیدگاه نظریه شناختی اجتماعی

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه دامغان، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم ورزشی

2 گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

هدف: انگیزش یک جنبه کلیدی و اساسی در آموزش دانش‌آموزان است و تاکنون پژوهش‌های متعددی اهمیت دانش‌آموزان با انگیزه را برای نظام آموزشی نشان داده است. هدف از پژوهش حاضر، تأثیر جو انگیزشی بر پیشرفت دانش‌آموزان در ورزش از دیدگاه نظریه شناختی اجتماعی بود.

روش‌ها: این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهرستان مشگین‌شهر بود که 408 نفر به عنوان نمونۀ تحقیق به شیوۀ نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های جو انگیزشی کلاس تربیت‌بدنی و موفقیت در ورزش استفاده شد. برای بررسی داده‌ها، تحلیل‌های توصیفی، همبستگی، چند‌متغیره جنسیتی، رگرسیون خطی و تحلیل عاملی تاییدی و سطح معناداری 05/0و با استفاده از SPSS نسخه 21 انجام شد.

نتایج: نتایج نشان داد که بین جهت‌یابی تکلیف و جهت‌یابی خود ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. بین موفقیت ورزشی دختران و پسران اختلاف معناداری وجود دارد؛ بین جو انگیزشی و میزان موفقیت ورزشی ارتباط مثبت معناداری مشاهده شد. همجنین نگرانی درباره اشتباه سه درصد و ترفیع معلم 4/1 درصد را پیش‌بینی می‌کنند.

نتیجه گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که جو انگیزشی کلاس تربیت بدنی عاملی مهم و پیش‌بینی کنندۀ پیشرفت در ورزش برای دانش‌آموزان دختر و پسر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

the Impact of Motivational Climate on Student Achievement in Sports: A Social Cognitive Theory Perspective

نویسندگان [English]

  • sahar mohammadzadeh 1
  • Leily Alizadeh 2
1 Damghan university, humanity faculty, sport sciences Departement
2 Department of Sport Science, faculty of education and psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Purpose: Motivation is a key and fundamental aspect in students’ education and several research have already shown the importance of motivated students for the educational system. The purpose of this research was to determine the relationship between the motivational climate and achievement in sport in high school students from the perspective of social cognitive theory.

Methods: This research was done by descriptive correlational method. The statistical population of this research was all high school students of Meshgin Shahr city, 408 people were selected as the research sample by cluster sampling method. In order to collect data, questionnaires of motivational climate of physical education class and achievement in sports were used. : To examine the data, descriptive analysis, correlation, gender multivariate, linear regression, and confirmatory factor analysis, Significance level 0.05 and using of SPSS software version 21 were performed.

Results. The results showed that there was a significant positive relationship between task orientation and self-orientation. There was a significant difference between the sports success of girls and boys. A significant positive relationship was observed between the motivational climate and the level of sports success.

Conclusion: In other words, three percent worry about mistakes and 1.4 percent predict teacher promotion. Therefore, it can be concluded that the motivational climate of the physical education class is an important factor predicting achievement in sport for male and female students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • motivation
  • task-oriented climate
  • ego-oriented climate
  • achievement in sport