تأثیر یادگیری مشاهده‌ای بر الگوی جستجوی بینایی و عملکرد در پرتاب آزاد بسکتبال افراد مبتدی: بررسی نقش هدایت خیرگی

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشجوی دکتری، گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

هدف: مدل‌سازی آموزش مبتنی بر مشاهده، روشی را برای افراد مبتدی ارائه می‌دهد که می‌توانند برای کسب مهارت‌های مختلف و انجام تکالیف تحت فشار آماده شوند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر یادگیری مشاهده‌ای همراه با هدایت خیرگی بر عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال مبتدی‌ها انجام شد.

روش‌ها: شرکت‌کنندگان، 24 فرد مبتدی (میانگین سن: 12/3 ± 37/26) بودند که به طور تصادفی به دو گروه مشاهده‌ی ورزشکار ماهر با و بدون هدایت خیرگی به همراه تمرین بدنی تقسیم شدند. ابتدا پیش‌آزمون الگوی جستجوی بینایی و پرتاب آزاد بسکتبال گرفته شد. در روز بعد، شرکت‌کنندگان در پنج روز متوالی در تمرین مشاهده الگوی ماهر با و بدون هدایت خیرگی، همراه با تمرین بدنی شرکت کردند. پس‌آزمون، 24 ساعت بعد از مرحله اکتساب گرفته شد. داده‌های گردآوری شده با دستگاه ردیاب بینایی با تحلیل واریانس مرکب 2(گروه) × 3(مرحله اندازه گیری) در سطح معناداری 05/0 بررسی شدند.

یافته‌ها: نشان داد گروه مشاهده‌ی الگوی ماهر با هدایت خیرگی در الگوی جستجوی بینایی تعداد تثبیت کمتر با مدت تثبیت طولانی‌تر و شاخص عملکرد بهتری نسبت به گروه بدون هدایت خیرگی داشتند.

نتیجه‌گیری: می‌توان گفت استفاده از الگوی ماهر برای یادگیری مشاهده‌ای نیاز به هدایت خیرگی در یادگیری مهارتهای حرکتی دارد و احتمالاً افراد بدون هدایت مناطق غنی از اطلاعات را نمی‌توانند درک کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of observational learning on visual search pattern and performance in free-throw basketball of novices: investigating the role of gaze guidance

نویسندگان [English]

  • Alireza Farsi 1
  • Ali Nasri 2
1 Professor of Shahid Beheshti University
2 PhD student, Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sports, Faculty of Sports and Health Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: Modeling of observation-based training provides a method for beginners who can prepare to acquire different skills and perform tasks under pressure. This study aimed to investigate the effect of observational learning with gaze guidance on the performance of basketball free throws in novices.

Methods: A sample of 24 participants with a mean age of 26.37 ± 3.12 were randomly divided into two observation groups, one with gaze guidance and one without, along with physical training. Pre- and post-tests were conducted to assess the participants' visual search model and basketball free-throw skills. The participants underwent five consecutive days of observational learning with and without gaze guidance, followed by physical training. The eye tracking data were analyzed using a mixed ANOVA of 2 (group) x 3 (measurement stage) at a significance level of 0.05.

Results: It indicated that the group with gaze guidance during observational learning performed better, as evidenced by a lower number of fixations, longer fixation duration, and improved performance compared to the group without gaze guidance.

Conclusion: The findings suggest that gaze guidance is crucial for effective observational learning in motor skills, as individuals may not fully comprehend information-rich areas without guidance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • information processing
  • Patterning
  • modeling
  • motor learning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1402
  • تاریخ دریافت: 02 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 12 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1402