تأثیر تمرین های ترکیبی بر خودگفتاری انگیزشی و تکانشگری تکواندوکاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)

2 هیات علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام

3 هیات علمی گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام

چکیده

هدف از انجام این پژوهش؛ بررسی تأثیر تمرین های ترکیبی بر خودگفتاری انگیزشی و تکانشگری تکواندوکاران بود. جامعه آماری شامل: کلیه زنان تکواندوکار شهر مشهد، در دامنه سنی 18 تا 30 سال بود، که از این جامعه تعداد 40 نفر به طور تصادفی در دو گروه تقسیم شدند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و نیمه تجربی با طرح پژوهش پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. به منظور جمع‌آوری داده ها، از پرسشنامه خودگفتاری خودکار تئودوراکیس و پاپائیانو (2008) و پرسشنامه تکانشگری بارات و همکاران (2004) استفاده شد. به افراد گروه تمرین ترکیبی به مدت 12 جلسه ی 90 دقیقه ای تمرین ترکیبی (جسمانی و روانشناختی) و گروه کنترل تنها به تمرینات جسمانی پرداختند. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های لون، کلموگروف- اسمیرنوف و تحلیل کواریانس یک راهه در سطح معنا داری کمتر از 05/0 استفاده شد. یافته ها نشان داد؛ تمرینات ترکیبی بر خودگفتاری و تکانشگری تکواندوکاران تأثیرمعنا داری دارد(001/0 =p). با توجه به میانگین نمرات کسب شده دو گروه در مرحله پس آزمون می توان نتیجه گرفت که؛ تمرینات ترکیبی جسمانی و روانشناختی بر خودگفتاری و تکانشگری تکواندوکاران تأثیر مثبتی داشته و سبب افزایش خودگفتاری و کاهش تکانشگری تکواندوکاران شده است. یافته ها حاکی از آن است که؛ کادر فنی تکواندو در صورت استفاده از تمرین های ترکیبی می توانند با نظر گرفتن تقاوت های فردی، از سایر پروتکل های جسمانی و روانشناختی به صورت یک جلسه ای استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of combined exercises on taekwondo practitioners' motivational and impulsive self-talk

نویسندگان [English]

  • hamideh mohammadi 1
  • amin azimkhani 2
  • Ata Tehranchi 3
1 Master of Sports Psychology, Imam Reza International University
2 Faculty member of Sports Science, Imam Reza International University
3 Faculty member of Psychology and Educational Sciences Imam Reza International University
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the impact of combined exercises on the motivational and impulsive self-talk of female taekwondo practitioners. It is well-known that an athlete's performance is influenced not only by their physical strength and athletic skills, but also by their mental strength.
Methods: This study utilized a quasi-experimental design with pretest and posttest measurements. The statistical population consisted of female taekwondo practitioners in Mashhad, and a total of 40 individuals were randomly assigned to two groups. The Theodorakis and Papaiano (2008) Automated Self-Speaking Questionnaire and the Barat et al. (2004) Impulsivity Questionnaire were used to collect data. The combined training group participated in 12 sessions of 90 minutes each, which included both physical and psychological exercises. The control group, on the other hand, only engaged in physical training. Data analysis was conducted using the Levene's test, Kolmogorov-Smirnov test, and one-way analysis of covariance, with a significance level set at less than 0.05.
Results: The results showed that combined exercises had a significant effect on the self-talk and impulsivity of taekwondo practitioners (p = 0.001). Comparing the average scores of the two groups in the post-test stage, it can be concluded that combined physical and psychological exercises increased self-talk and decreased impulsivity among taekwondo practitioners.
Conclusion: These findings suggest that taekwondo technical staff can incorporate combination exercises into their training sessions, considering the individual differences of the athletes. By doing so, they can address both the physical and psychological aspects of training.
Keywords: Physical and Psychological Exercises, Motivational Self-Talk, Impulsivity, Taekwondo Practitioners

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical and psychological training
  • motivational self-talk
  • impulsivity and taekwondo practitioners