%0 Journal Article %T تأثیر تمرین های ترکیبی بر خودگفتاری انگیزشی و تکانشگری تکواندوکاران %J نشریه روانشناسی ورزش %I دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی %Z 2676-3729 %A محمدی, حمیده %A عظیم خانی, امین %A طهرانچی, عطاء %D 2023 %\ 06/22/2023 %V 15 %N 2 %P 124-109 %! تأثیر تمرین های ترکیبی بر خودگفتاری انگیزشی و تکانشگری تکواندوکاران %K تمرینات جسمانی و روانشناختی %K خودگفتاری انگیزشی %K تکانشگری و تکواندوکاران %R 10.29252/mbsp.2022.223237.1092 %X هدف از انجام این پژوهش؛ بررسی تأثیر تمرین های ترکیبی بر خودگفتاری انگیزشی و تکانشگری تکواندوکاران بود. جامعه آماری شامل: کلیه زنان تکواندوکار شهر مشهد، در دامنه سنی 18 تا 30 سال بود، که از این جامعه تعداد 40 نفر به طور تصادفی در دو گروه تقسیم شدند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و نیمه تجربی با طرح پژوهش پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. به منظور جمع‌آوری داده ها، از پرسشنامه خودگفتاری خودکار تئودوراکیس و پاپائیانو (2008) و پرسشنامه تکانشگری بارات و همکاران (2004) استفاده شد. به افراد گروه تمرین ترکیبی به مدت 12 جلسه ی 90 دقیقه ای تمرین ترکیبی (جسمانی و روانشناختی) و گروه کنترل تنها به تمرینات جسمانی پرداختند. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های لون، کلموگروف- اسمیرنوف و تحلیل کواریانس یک راهه در سطح معنا داری کمتر از 05/0 استفاده شد. یافته ها نشان داد؛ تمرینات ترکیبی بر خودگفتاری و تکانشگری تکواندوکاران تأثیرمعنا داری دارد(001/0 =p). با توجه به میانگین نمرات کسب شده دو گروه در مرحله پس آزمون می توان نتیجه گرفت که؛ تمرینات ترکیبی جسمانی و روانشناختی بر خودگفتاری و تکانشگری تکواندوکاران تأثیر مثبتی داشته و سبب افزایش خودگفتاری و کاهش تکانشگری تکواندوکاران شده است. یافته ها حاکی از آن است که؛ کادر فنی تکواندو در صورت استفاده از تمرین های ترکیبی می توانند با نظر گرفتن تقاوت های فردی، از سایر پروتکل های جسمانی و روانشناختی به صورت یک جلسه ای استفاده کنند. %U https://mbsp.sbu.ac.ir/article_102378_62b3b5cadd1e97a5cad7bcc4701c1b84.pdf