چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ فرایندهای تغییر در تمرین مهارتهای روانشناختی در جامعۀ ایرانی بود.
روشها: بدین منظور 270 ورزشکار (مرد و زن) با سطوح مختلف مهارتی (مبتدی، نیمهماهر و ماهر) در 11 رشته ورزشی (انفرادی، تیمی)، بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ فرایندهای تغییر در تمرین مهارتهای روان-شناختی را تکمیل کردند. روش اجرا به این صورت بود که ابتدا روایی صوری و صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامۀ فرایندهای تغییر در تمرین مهارتهای روانشناختی با استفاده از روش ترجمه، بازترجمه تأیید شد و از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی تأییدی، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب همبستگی درون طبقهای به منظور بررسی روایی سازه و همسانی درونی و پایایی زمانی استفاده شد.
نتایج: نتیجۀ پژوهش نشان دهندۀ برازش مطلوب نسخۀ فارسی پرسشنامۀ فرایندهای تغییر در تمرین مهارتهای روانشناختی است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که شاخصهای برازندگی (خی.دو به درجاتآزادی=41/1،سی.اف.ای=971/0، تی.ال.آی=945/0، رمزی=039/0)، همسانی درونی (85/0) و پایایی زمانی (70/0) از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند.
نتیجهگیری: از نسخۀ فارسی پرسشنامۀ فرایندهای تغییر در تمرین مهارتهای روانشناختی میتوان بهعنوان ابزاری روا و پایا جهت مطالعه و ارزیابی فرایندهای تغییر در تمرین مهارتهای روانشناختی ورزشکاران ایرانی در سطوح مختلف مهارتی نخبه، ماهر و مبتدی بهرهگیری نمود.
موضوعات