روان‌سنجی نسخه فارسی پرسش‌نامه تمرین ذهنی ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار رفتار حرکتی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران.

3 دانشیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتباریابی و رواسازی نسخه فارسی پرسش‌نامه تمرین ذهنی ورزشی بود. روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های غیر تجربی و در زمره پژوهش‌های رواسازی ابزار می‌باشد که اطلاعات لازم و مورد نیاز آن به صورت مقطعی جمع‌آوری شد. جامعة آماری مطالعۀ حاضر را ورزشکاران شرق تهران تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش حاضر نیز شامل 400 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و پرسش‌نامة تمرین ذهنی ورزشی را تکمیل نمودند. این پرسش‌نامه شامل 20 سوال، دو بعد اصلی (مهارت های ذهنی و تکنیک های ذهنی) و 5 خرده مقیاس شامل مهارت‌های پایه، مهارت‌های عملکردی، مهارت‌های بین فردی، خودگفتاری و تمرین ذهنی تشکیل شده است. جهت بررسی روایی سازۀ عاملی از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی (با فاصله دو هفته) از ضریب همبستگی درون طبقه‌ای استفاده شد. نتایج نشان‌دهنده برازش مطلوب نسخه فارسی پرسش‌نامه تمرین ذهنی ورزشی است. همچنین همسانی درونی و ثبات زمانی از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند. بنابراین، نسخه فارسی پرسش‌نامه تمرین ذهنی ورزشی دارای روایی و اعتبار قابل قبولی در ورزشکاران است و روان‌شناسان و پژوهشگران می‌توانند از این پرسش‌نامه استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Psychometrics of the Persian version of the Sports Mental Exercise Questionnaire

نویسندگان [English]

  • Elay Janamoo Berenjabad 1
  • Amir Shams 2
  • Amir Dana 3
1 MS in Motor Behavior, Department of Physical Education, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Sport Sciences Research Institute of Iran (SSRI), Tehran Iran.
3 Associate Professor, Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz , Iran
چکیده [English]

Purpose: The aim of this study was to investigate the validation of the Persian version of the Sports Mental Exercise Questionnaire.
Methods: The method of this study is a non-experimental research and is one of the instruments of validation research in which the required information was collected cross-sectionally. The statistical population consisted of athletes from East Tehran. The sample also included 400 people who were randomly selected and completed a sports mental exercise questionnaire. The questionnaire consists of 20 questions, two main dimensions (mental skills and mental techniques) and 5 subscales including basic skills, functional skills, interpersonal skills, self-talk and mental training. To assess the validity of the factor constructs, a confirmatory factor analysis was conducted on the basis of structural equation modeling. The Cronbach's alpha coefficient was used to determine internal consistency and the intraclass correlation coefficient was used to determine temporal reliability (at two-week intervals).
 Results: The results show a good fit of the Persian version of the Mental Exercise Questionnaire. Internal consistency and temporal stability were also acceptable.
Conclusion: Thus, the Persian version of Sports Mental Exercise Questionnaire has acceptable validity among athletes and psychologists and researchers can use this questionnaire.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychometrics
  • Sports Mental Exercise Questionnaire
  • Athletes
  • Validity
  • Reliability
  1. Shams A, Shamsipour Dehkordi P. Psychometric Properties of Sport Imagery Questionnaire among Iranian National Team’s Athletes. Motor Behavior. 2017;9(28):17-36. In Persian https://doi.org/10.22089/mbj.2017.3144.1387
  2. Shams A, Fazeli D. Do observational learning and random practice increase the learning of motor skills? Edukacijski fakultet. 2018;12:94.
  3. Hall CR, Rodgers WM, Wilson PM, Norman P. Imagery Use and Self-Determined Motivations in a Community Sample of Exercisers and Non‐Exercisers. Journal of Applied Social Psychology. 2010;40(1):135-52. http://dx.doi.org/10.1111/j.1559-1816.2009.00566.x
  4. Behnke M, Tomczak M, Kaczmarek LD, Komar M, Gracz J. The sport mental training questionnaire: Development and validation. Current Psychology. 2019;38(2):504-16. http://dx.doi.org/10.1007/s12144-017-9629-1
  5. Shahbazi S, Nazari F, Dehghanizade J. Validation of the Persian Version of the Mental Training Questionnaire in Sport. Motor Behavior. 2020;12(40):121-44. In persian
  6. Alaei BM, Shahbazi M. The Psychometrics Properties of the Persian Version of the Children Motor Imagery Questionnaire (MIQ-C). Sport Psychology Studies. 2018;23(12):136-15.

https://doi.org/10.22089/spsyj.2017.4241.1440

  1. Hojati A, VaezMousavi M, Khabiri M. Psychometric Properties of Persian Version of the Movement Imagery Questionnaire-3. Sport Psychology Studies. 2016;14(8):16-1. In persian
  2. Zaid Abadi R, Rezaei F, Motasharei E. Psychometric properties and normalization of Persian Version of Ottawa Mental Skills Assessment Tools (OMSAT-3). Sport Psychology Studies. 2014;7(12):63-82. In persian
  3. Sohrabi M, Farsi AR, Fuladian J. Validation of the Iranian translation of the movement imagery questionnaire-revised. 2010. In persian
  4. Shemshadi H, Shams A, Sahaf R, Shamsipour Dehkordi P, Zareian H, Moslem AR. Psychometric Properties of Persian Version of the Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire (MBSRQ) Among Iranian Elderly. Iranian Journal of Ageing. 2020;15(3):298-311. In persian http://dx.doi.org/10.32598/sija.15.3.61.13
  5. Rasafiani M, Sahaf R, Shams A, Vameghi R, Zareian H, Akrami R. Validity and reliability of the persian version of the world health organization quality of life questionnaire–the older adults edition. Iranian Journal of Ageing. 2020;15(1):41-28. In persian http://dx.doi.org/10.32598/sija.2020.3.110
  6. Brown TA. Confirmatory Factor Analysis for Applied Research Guilford New York. 2006.
  7. Feltz DL, Landers DM. The effects of mental practice on motor skill learning and performance: A meta-analysis. 2007.
  8. Slough C, Masters SC, Hurley RA, Taber KH. Clinical positron emission tomography (PET) neuroimaging: advantages and limitations as a diagnostic tool. The Journal of neuropsychiatry and clinical neurosciences. 2016;28(2):A4-71. http://dx.doi.org/10.1176/appi.neuropsych.16030044
  9. Dana, A, Shams A. The Efficacy of Brain Cognitive Rehabilitation Interventions on Executive Functions in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Neuropsychology, 2019, 5(18), 131-140. In Persian https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.46249.1440
  10. Aslankhani MA, Farokhi A, Shamsipour Dehkordi P, Shams A, Ghasemian Moghaddam MR. The Relation of Personality Traits With Depression Severity in Active and Non-Active Elderly Women in Tehran City. Salmand: Iranian Journal of Ageing 2010; 5 (2): 46-53. In Persian