تأثیر فضای انگیزشی تکلیف گرا وخود گرای ورزشی بر خود پنداره بدنی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه تربیت بدنی واحد بروجرد، دانشگاه آزاداسلامی، بروجرد، ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

3 دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

4 دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر نوع فضای‌انگیزشی، تکلیف‌گرا و خود‌گرای ورزشی بر خودپنداره‌بدنی دانش‌آموزان بود.

روش ها: جامعه آماری 2056 نفر از دانش‌آموزان دختر شهر قم بودند. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. گروه آزمایشی اول فضای‌انگیزشی تکلیف‌محور(فعالیت‌های مشارکتی واختیاری) و گروه آزمایشی دوم فضای‌انگیزشی خود‌محور(فعالیت‌های رقابتی و اجباری) را تجربه وگروه کنترل برنامه عادی ورزشی مدرسه را ادامه داد. جهت گرداوری اطلاعات از فرم کوتاه پرسش‌نامه خود‌توصیف‌بدنی مارش، مارتین وجکسون (2010) استفاده گردید.

یافته ها: نتایج آزمون های آماری کروسکال والیس و ویل کاکسون نشان داد، ایجاد فضای‌انگیزشی با روش تکلیف‌مدار به شکل معناداری موجب افزایش خود‌پنداره‌بدنی شامل: فعالیت‌بدنی، ظاهر‌بدنی، استقامت، لیاقت‌ورزشی، انعطاف، خود‌پنداره‌کلی و عزت‌‌نفس شد و روش خود‌مدار تنها موجب افزایش معنا‌داری در بعد هماهنگی شد.

نتیجه گیری: مشارکت در فعالیت‌های‌ورزشی از طریق ایجاد فضای‌انگیزشی تکلیف‌گرا جهت افزایش خودپنداره‌بدنی وحس ارزشمندی توصیه می‌شود.



کلید‌واژه‌ها: تکلیف‌گرا، خودگرا، فضای‌انگیزشی، خودپنداره‌بدنی، دانش‌آموزان

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Task-Oriented and Self-Centered Sports Motivational Climate on Students' Physical Self-Concept

نویسندگان [English]

  • Reza Saboonchi 1
  • Majid Khalili 2
  • Mohammad Nikravan 3
  • Najaf Aghaei 4
1 Associate professor in Sport Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
2 Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
3 Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
4 Kharazmi university,Tehran,Iiran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of the present study was to evaluate the effectiveness of task-oriented and self-oriented sports motivational climates on students' physical self-concept.
Methods: The population included 2056 female students in Qom. The research method used was quasi-experimental with a pre-test and post-test design, consisting of two experimental groups and one control group. The first experimental group experienced a task-oriented motivational climate, which involved participatory and voluntary activities. The second experimental group experienced a self-oriented motivational climate, which involved competitive and compulsory activities. The control group continued with the usual physical education program at school. Data was collected using a short form of the Marsh et al. self-description questionnaire.
Results: Kruskal-Wallis and Wilcoxon's statistical tests were used to analyze the data. Physical self-concept, including physical activities, physical appearance, endurance, physical competence, flexibility, overall self-concept, and self-esteem, significantly increased as a result of creating a motivational climate based on the task-oriented method. However, a significant increase was also observed in the Harmony to Self-Oriented method.
Conclusion: Participation in physical activities through the creation of a task-oriented motivational climate is recommended to increase physical self-concept and feelings of value.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Task-Oriented
  • Self-Oriented
  • Motivational Climate
  • Physical Self-Concept
  • Students