روایی و پایایی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی-3

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه تهران

چکیده

هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی روایی و پایایی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی ویراست سوم  بود. روش:  تعداد 2100  نفر دانش آموز 7 تا 12 ساله (1050 دختر و 1050 پسر) از سراسر کشور به روش های نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری این تحقیق پرسشنامه اطلاعات فردی و آزمون مهارت های بینایی حرکتی ویرایش سوم بود که برای تدوین و هنجاریابی آن از دانش آموزان ایرانی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از فرمول Z برای محاسبه نقاط درصدی آزمون از روی رتبه های درصدی به تفکیک هر گروه سنی استفاده شد، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی آزمون، از همبستگی درون طبقه­ای در روش آزمون- آزمون مجدد و برای روایی سازه (افتراقی) از آزمون تحلیل واریانس یک­راهه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد،  آزمون مهارت توجه بینایی-حرکتی روایی و پایایی و هنجار مناسب را برای تمامی گروه های سنی 7 تا 12 سال را دارا می باشد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می­توان از آزمون مهارت توجه بینایی-حرکتی-3 به عنوان ابزاری جهت غربالگری برای شناسایی کودکان مبتلا به اختلال مهارت های بینایی- حرکتی و مستند کردن رشد بینایی- حرکتی کودکان استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Validity, reliability and standardization of Persian version of Test of Visual-Motor Skills, Third Edition

نویسندگان [English]

  • Mahmood Sheikh 1
  • Ayoub Asadi 2
1 Associate Professor of Motor Behavior, University of Tehran
2 phd Student of Motor Behavior of Tehran University
چکیده [English]

Aim: The purpose of this study was determining validity, reliability and standardization of Persian version of Test of Visual-Motor Skills, Third Edition (TVMS-3). Method: The number of 2,100 students 7 to 12 years (1050 girls and 1050 boys) from across the country were selected by multi-stage cluster sampling method. The measuring instrument of this study were demographic questionnaire and visual motor skills test that used Iranian students for the development and standardization of its. To analyze the data, Z formula was used to calculate percentage points on the percentile ranks test in each age group the statistics for classification, Cronbach alpha coefficient was used for internal consistency of test, and intra-class correlation coefficient under test-retest method was used to study temporal reliability of test and for validation of structure, one-way analysis of variance test was used. Result: The results showed, TVMS-3 had reliability and validity and proper norm for all ages from 7 to 12 years. Conclusion: Based on research findings can use TVMS-3 test as a screening tool to identify children with impaired visual-motor skills and document visual-motor development of children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Age periods
  • Children
  • visual-motor Skills
  • Validity
  • Reliability
  1. پاینه، وی.گریگوری؛ ایساکس، لاری، دی. (2002). رشد حرکتی انسان. ترجمه: خلجی، حسن؛ خواجوی، داریوش. (1381). انتشارات اراک.
  2. سیف علی اکبر، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی(ویرایش ششم). نشر دوران 1390.
  3. فرهبد مژگان، مینایی اصغر. انطباق و هنجاریابی نسخه بازبینی شده آزمون مهارت‌های بینایی – حرکتی. فصلنامه توانبخشی, بهار و تابستان 1383, دوره 5, شماره 2-1 (مسلسل 17-16). صص 39-48.
  4. گالاهو، دیوید ال، ازمون، جان سی(2006). " درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی". ترجمه ی رسول حمایت طلب، احمد موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان(1390). تهران، انتشارات علم و حرکت، ص: 644.
  5. میرز اس لاورنس، گامست- ا جی گلن (1394). پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه و تصحیح حسن پاشا شریفی، سیمین دخت رضاخانی، حمیدرضا حسن آبادی، بلال ایزانلو، مجتبی حبیبی. انتشارات رشد (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2006).
  6. هومن حیدر علی. (1393). استنباط آماری در علوم رفتاری، انتشارات سمت،
  7. Barnhardt, C., Borsting, E., Deland, P., Pham, N., & Vu, T. (2005). Relationship between visual-motor integration and spatial organization of written language and math. Optometry & Vision Science, 82(2), 138-143.
  8. Beery K. E., Buktenica N. A., & Beery N. A. (2010). The Beery–Buktenica Developmental Test of Visual–Motor Integration: Administration, scoring, and teaching manual (6th ed.). Minneapolis, MN: Pearson.
  9. Brown, T., & Unsworth, C. (2009). Construct validity of the Test of Visual-Motor Skills-Revised (TVMS–R): An evaluation using the Rasch Measurement Model. Scandinavian journal of occupational therapy, 16(3), 133-145.
  10. Noemi C, Jennifer R, Helene J, Polatajko. Impact of task difficulty and motor ability on visual-motor task performance of children with and without developmental coordination disorder, Human Movement Science. (2014).53.365-378.
  11. Parush, S., Lifshitz, N., Yochman, A., & Weintraub, N. (2010). Relationships between handwriting components and underlying perceptual-motor functions among students during copying and dictation tasks. OTJR: Occupation, Participation and Health, 30(1), 39-48.
  12. Poon, K. W., Li-Tsang, C. W. P., Weiss, T. P. L., & Rosenblum, S. (2010). The effect of a computerized visual perception and visual-motor integration training program on improving Chinese handwriting of children with handwriting difficulties. Research in developmental disabilities, 31(6), 1552-1560.
  13. Pruneti, C. A., & Cosentino, C. (2014). Differences in the Visual Motor Development in Children: A Cross-Cultural Study. International Journal of School and Cognitive Psychology, 2014.
  14. Rose, D. J., & Christina, R. W. (2006). A multilevel approach to the study of motor control and learning. Boston: Allyn and Bacon.