نوع مقاله : علمی - ترویجی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره بازیهای بومی محلی بر کارکردهای شناختی اجرایی کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی است. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری این پژوهش را کلیه مراجعهکنندگان دختر بین سنین7-9 سال تشکیل میدادند که با تشخیص اولیة اختلال کاستی توجه و بیشفعالی به دو مرکز درمانگاهی مشاوره و روانشناختی شهر یاسوج مراجعه کرده بودند و توسط متخصص، ارزیابی و شناسایی شدند. نمونة آماری شامل 30 کودک دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی (نوع ترکیبی) بودندکه به صورت درد سترس و هدفمند از جامعة مورد نظر، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایشت قسیم شدند. گروه آزمایش، به مدت 12 هفته در بازیهای بومی محلی شرکت کردند و گروه گواه در طول دورة تمرینات به فعالیتهای روزانه خود پرداختند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامة کانرز (فرم کوتاه والد و معلم) جهت تشخیص اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، مقیاس وش کودکان وکسلر (بازنگری شده) برای تعیین ضریب هوشی و دستگاه سنجش کارکردهای شناختی- حرکتی برای ارزیابی کارکردهای شناختی اجرایی بود. از هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون به عمل آمد و دادهها با استفاده از کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد یک دوره بازیهای بومی محلی بر بهبود کارکردهای شناختی اجرایی (زمان واکنش، توجه انتخابی، بازداری پاسخ، گوش به زنگی، تکانشوری و جابجایی توجه) مؤثر بوده است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که از بازیهای بومی محلی میتوان برای بهبود کارکردهای شناختی اجرایی کودکان دارای اختلال کاستی توجه و بیشفعالی استفاده کرد.