ورزش، ارتباط انگیزش اجتماعی و همدلی را توسعه می‌دهد: بررسی نقش جنسیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران. تهران. ایران

2 گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف: درک عوامل روانی و اجتماعی مانند ارتباطات، همدلی، انسجام و غیره که بر عملکرد موفق ورزشی تأثیر می‌گذارد یکی از اولویت‌های اصلی برای روانشناسی ورزش کاربردی است. بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین همدلی و انگیزش اجتماعی در مردان و زنان ورزشکار و غیر ورزشکار بود.
روش‌ها: پرسشنامه همدلی هیجانی متعادل (BEES) و انگیزش اجتماعی بین دانشجویان دانشگاه های مختلف در بستر آنلاین ارسال شد و 153 پرسشنامه تکمیل شده مورد تحلیل قرار گرفت. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها همبستگی بین مقیاس‌های همدلی و انگیزش اجتماعی در گروه‌های مردان و زنان ورزشکار و غیر ورزشکار با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و اسپیرمن (با در نظر گرفتن توزیع داده ها) انجام شد.
یافته ها: نتایج روی گروه مردان غیر ورزشکار نشان داد تنها ارتباط شاخص جستجوی اطلاعات با همدلی بیانی معنی‌دار بود، در حالی که در مردان ورزشکار شاخص جستجوی اطلاعات با همدلی مشارکتی همبستگی معنی‌داری داشت. در گروه زنان غیرورزشکار همبستگی منفی معنی‌داری بین شاخص جستجوی اطلاعات با همدلی به دیگران وجود دارد. اما در گروه زنان ورزشکار شاخص تنظیم هیجانی با اثرپذیری عاطفی، همدلی واکنشی، همدلی بیانی و همدلی مشارکتی همبستگی معنی‌داری نشان داد.
نتیجه گیری: نتایج حاضر از نظریه گزینش اجتماعی-هیجانی به خصوص در گروه ورزشکاران حمایت می‌کند. هم‌چنین ورزش را می‌توان فارغ از نوع و سابقه، به عنوان زمینه‌ای که رفتارهای اجتماعی سالم را توسعه می‌دهد، مد نظر قرار داد.
واژه‌های کلیدی: ورزشکاران، مشارکتی، همدلی، انگیزه، زنان، مردان

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sport, Develops the Social Motivation and Empathy Relationship: Examining the Role of Gender

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Doosti 1
  • Mohammad Hossein Sattarzade 2
  • Sina Maleki 2
  • shahzad Tahmasebi Boroujeni 2
1 Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sports and Health Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: Understanding psychological and social factors such as communication, empathy, cohesion, etc., which influence successful sports performance, is one of the top priorities in applied sports psychology. Therefore, the purpose of this study was to examine the relationship between empathy and social motivation in male and female athletes and non-athletes.
Methods: The Balanced Emotional Empathy Scale (BEES) and the Social Motivation Questionnaire (SMQ) were distributed online among students from various universities, and 153 completed questionnaires were analysed. Following data collection, correlations between empathy and social motivation scales were examined separately in male and female athlete and non-athlete groups using Pearson and Spearman correlation tests, considering data distribution.
Results: Results showed that in the male non-athlete group, only the Information Seeking subscale was significantly correlated with expressive empathy, whereas in male athletes, the Information Seeking subscale was significantly correlated with participatory empathy. In the female non-athlete group, a significant negative correlation was found between the Information Seeking subscale and empathy toward others. However, in female athletes, the Regulation of Emotion subscale was significantly correlated with emotional susceptibility, reactive empathy, expressive empathy, and participatory empathy.
Conclusion: The present findings support the Socioemotional Selectivity Theory, particularly in the athlete group. Moreover, sport—regardless of type or experience—can be regarded as a context conducive to fostering healthy social behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Athletes
  • Cooperative
  • Empathy
  • Motivation
  • Gender

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 06 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 18 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1404