بررسی عوامل تاثیر گذار بر رفتار وندالیسمی و خشونت آمیز دانش آموزان ورزشکار با رویکرد فراتحلیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی، آمل، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد چالوس، ایران

3 . استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه غیرانتفاعی شمال آمل،آمل،مازندران، ایران

10.29252/mbsp.2022.226779.1109

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر به کارگیری روش فراتحلیل به منظور تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات صورت گرفته پیرامون عوامل تاثیر گذار بر رفتار وندالیسمی و خشونت آمیز دانش آموزان دارای فعالیت بدنی متوسط به بالا است.
روش‌ها: پژوهش توصیفی حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات بنیادی بوده. این پژوهش با به کارگیری روش فراتحلیل به تجزیه و تحلیل تحقیقات انجام شده بین سال های 1390 تا 1400 در حوزه رفتارهای خشونت آمیز در دانش آموزان ورزشکار پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مقالات داخلی موجود در پایگاه های در دسترس پژوهشگر می باشد که توسط نرم افزار CMA3 بررسی شدند.
یافته ها: -در مجموع 28 مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های فراتحلیل نشان می دهد. عامل های؛ ازخود بیگانگی، ناسازگاری والدین، تنبیه در مدرسه، معاشرت با دوستان ناباب، پایگاه اجتماعی اقتصادی، احساس تعلق به خانواده، انزوای اجتماعی و محرومیت نسبی بیشترین تأثیر را در مطالعات مختلف بر رفتار وندالیسمی و خشونت آمیز دانش آموزان داشته اند.
نتیجه گیری: چنانچه بتوان عواملی را که سبب ایجاد رفتارهای خشونت آمیز دانش آموزان در مدرسه و یا اجتماع می شود را کنترل کرد و یا اینکه با ایجاد راهکارهایی این عوامل را از میان برداشت، رفتارهای وندالیسمی و خشونت آمیز کاهش می یابد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating factors affecting the vandalism and violent of students Athletic with a meta-analysis approach

نویسندگان [English]

  • Akram Sadat Hashemi Danalou 1
  • Hasan Masoumi 2
  • Rasoul Tarighi 3
1 Ph.D. student of Islamic Azad University, Ayatollah Amoli, Amol, Iran
2 Assistant Professor of Islamic Azad University, Chalous, Iran.
3 Assistant Professor of sport management, Shomal University.Amol. mazandaran. iran.
چکیده [English]

Purpose: The present study aims to employ the meta-analysis method to analyse and synthesise the findings of studies on the factors influencing vandalistic and violent behaviour among students with moderate to high physical activity levels.

Methods: This descriptive study is fundamental research in terms of its purpose. Using the meta-analysis method, the study analyses studies conducted between 2011 and 2021 on violent behaviours in physically active students. The statistical population includes all domestic articles available in databases accessible to the researcher, which were analysed using CMA3 software.

Results: A total of 28 studies were examined. The findings of the meta-analysis indicate that the following factors had the most significant impact on vandalistic and violent behaviour among students across various studies: alienation, parental discord, school punishment, association with delinquent peers, socio-economic status, sense of family belonging, social isolation, and relative deprivation.

Conclusion: If the factors that lead to violent behaviour among students in schools or society can be controlled or eliminated through strategic interventions, instances of vandalistic and violent behaviour are likely to decrease

کلیدواژه‌ها [English]

  • Vandalism
  • degradation
  • violent behavior
  • student

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 28 فروردین 1401
  • تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 01 خرداد 1404