تاثیر روش‌های بازی سنتی، خلاقانه و اکزرگیمینگ بر خلاقیت حرکتی و شایستگی حرکتی کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا ، تهران، ایران

2 استادیار گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران p.shamsipour@alzahra.ac.ir

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش‌های بازی سنتی، خلاقانه و اکزرگیمینگ بر خلاقیت و شایستگی حرکتی کودکان بود.

روش‌ها: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با سه گروه آزمایش بود. جامعه‌آماری پسران 6 تا 8 سال شهر کاشان بودند، که 45 پسر با‌روش نمونه‌گیری هدفمند و براساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب، به‌صورت تصادفی در سه گروه (بازی‌خلاقانه، بازی‌سنتی و بازی‌اگزرگیمینگ) گمارده شدند. آزمودنی‌ها 18 جلسه به‌تمرین پرداختند. از آزمون شایستگی حرکتی سیگمنسون و همکاران (2016) و آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت تورنس (1981) در مراحل پیش و پس آزمون برای جمع آوری داده ها استفاده شد.

نتایج: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد میانگین تفکر خلاق (001/0 = p)، مولفه های سیالی (001/0 = p) ، ابتکار(001/0 = p) و انعطاف پذیری (001/0 = p) و همچنین شایستگی حرکتی (001/0 = p) و مولفه‌های آن در گروه‌های بازی خلاقانه، بازی سنتی و اگزرگیمینگ تفاوت معنادار دارد. مقایسه میانگین ها نشان داد بازی خلاقانه، بازی سنتی و اگزرگیمینگ سبب بهبود خلاقیت و شایستگی حرکتی در کودکان 6 تا 8 ساله می‌شود و اثرگذاری بازی خلاقانه بیشتر است.

نتیجه‌گ یری: مربیان و برنامه‌ریزان درسی می‌تواند در محتوای برنامه درسی آموزشی با تمرکز بر بازی به ویژه بازی های خلاقانه فرصت های بیشتری را برای توسعه خلاقیت حرکتی و افزایش شایستگی حرکتی فراهم کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of playing game traditionally, creative and exergame on creative thinking and motor competence of children

نویسندگان [English]

  • zahra karimtaheri 1
  • Dr. Parisa Hejazi 2
  • Dr.parvaneh shamsipour 3
1 Master's student , Department of motor Behavior,, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University , Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department, of Motor behavior, Faculty of Sport Sciences, , Alzahra University , Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpos e: The purpose of the present study was to investigate the effects of traditional, creative, and exergaming methods on children's creative thinking and motor competency.

Methods: The research method utilized a semi-experimental design with pre-test and post-test measurements in three experimental groups. The statistical population consisted of boys aged 6 to 8 years old in Kashan city. Forty-five boys within this age range were randomly selected and divided into three groups (creative games, traditional games, and exergaming) using a purposeful sampling method and based on study entry criteria. The participants engaged in 18 training sessions. The Test of Motor Competency (Sigmanson et al., 2016) and the Creative Thinking in Action and Movement test (Torrance, 1981) were administered during the pre- and post-test stages to collect data.

Results: The results of the multivariate variance analysis indicated significant differences in mean scores for creative thinking (p= 0.001), fluidity components (p = 0.001), initiative (p = 0.001), flexibility (p=0.001), and motor competency (p=0.001) and its components among the creative game, traditional game, and exergaming groups. A comparison of averages revealed that creative games, traditional games, and exergaming all contributed to improvements in creative thinking and movement competency, with creative games showing the most significant effect.

Conclusion: Trainers and lesson planners can enhance movement creativity and competency in educational curricula by incorporating games, particularly creative games, to provide more opportunities for development

کلیدواژه‌ها [English]

  • creative game
  • traditional game
  • exergaming game
  • movement competence
  • movement creativity

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1403
  • تاریخ دریافت: 15 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 30 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 آذر 1403