تأثیر تغییر توجه و زمینه در دوره پردازش تمرین‌آسایی بیدار بر عملکرد حافظه‌ی بلند‌مدت بینایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش.اه الزهراء

2 دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 دانشگاه آراد چالوس

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تغییر توجه و زمینه در دوره‌ی پردازش تمرین آسایی بیدار بر حافظه‌ی بلندمدت دیداری انجام شد.

روش‌ها: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و به‌صورت نیمه‌تجربی انجام شد. بدین منظور 36 شرکت کننده از دانشجویان دانشگاه الزهرا به‌طور تصادفی در سه گروه 12 نفری (گروه مداخله‌ی ANT، گروه مداخله‌ی تغییر در زمینه و گروه بدون مداخله) تقسیم شدند. عدم آشنایی قبلی شرکت‌کنندگان با فعالیت‌های ارائه‌شده در پژوهش، راست‌دست بودن، عدم مشکلات بینایی از معیارهای ورود به مطالعه بود. آزمودنی ها بعد از مرحله اکتساب، آزمون‌های یادداری با فاصله‌ی 30 دقیقه و 24 ساعت را انجام دادند. برای جمع‌آوری داده‌ها از چارت اسنلن، پرسشنامه خواب سنت ماری، آزمون حافظه‌ی کاری استرنبرگ و آزمون شبکه‌های توجه استفاده شد.

نتایج: نتایج تحلیل واریانس نشان داد هر سه گروه در بلوک دوم تمرینی، عملکرد بهتری نسبت به بلوک اول داشتند. آزمودنی‌های گروه بدون مداخله در آزمون یادداری 30 دقیقه‌ای عملکرد بهتری به نسبت آزمودنی‌هایی گروه مداخله‌ی زمینه و توجه داشتند (05/0p<). آزمودنی‌های هر سه گروه در آزمون 24 ساعت عملکرد بهتری نسبت به مرحله‌ی اکتساب و آزمون یادداری 30 دقیقه بعد داشتند (05/0p<) و گروه بدون مداخله بهترین عملکرد را در بین سه گروه داشت.

نتیجه‌گیری: خواب و تمرین‌آسایی موجب بهبود عملکرد حافظه بلندمدت دیداری می‌شود و اعمال مداخله در زمینه و توجه می‌تواند تحکیم حافظه را مختل کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effects of Changing Attention and Context in an Awake Offline Processing Period on Visual Long Term Memory

نویسندگان [English]

  • Zeynab Jowshan 1
  • parvaneh shamsipour 2
  • Mandana sangari 3
1 Alzahra University
2 associate professor, Department of motor behavior, faculty of Sport sciences, alzahra university, tehran, iran
3 Islamic Azad university, Chalous branch
چکیده [English]

Purpose: The aim of this study is to determine effects of changing attention and context in an awake offline processing period on visual long – term memory.

Methods: This study was applied in terms of purpose and semi-experimental. For this purpose, 36 students from Alzahra University were randomly divided into 3 groups (ANT intervention group, background change intervention group and non-intervention group), each group 12 persons. Inclusion criteria were previous non-performance of participants with the activities presented in the study, right-handed, not having visual problems. Retention tests were taken at a distance of 30 minutes and 24 hours. Chart Snellen, St Mary's Sleep Questionnaire, Sternberg working memory test and attention network test were used to collect data.

Results: The results of analysis of variance showed that all three groups in the practice second block, has better performance compared to the first block, namely the acquisition of skills happened in three groups. Subjects of the non-intervention group 30 minutes retention test had better performance than subjects of the attention and context intervention intervention group(p<0/05). The results also showed that subjects in all three groups after 24 hours had better performance compared to the stage of the acquisition and test of learning 30 minutes later(p<0/05). The non-intervention group showed the best performance among three groups.

Conclusion: sleeping and comfort training improve long-term visual memory performance. context and attention interventions can impair memory consolidation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interferece
  • Attention Networks
  • Recall
  • consolidation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1403
  • تاریخ دریافت: 10 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 آذر 1403