ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه تصویرسازی بازی فعال کودکان (CAPIQ) در کودکان 14-7 سال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

2 کارشناس ارشد رفتار حرکتی، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه تصویرسازی بازی فعال کودکان (CAPIQ) در کودکان 14-7 سال بود.
روش­ها: جامعه آماری این مطالعه کودکان 14-7 سال شهر اصفهان بودند. لذا جهت قابلیت تعمیم نتایج به جامعه تعداد 310 نفر (110 دختر و 200 پسر) به عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه CAPIQ کوک و همکاران (2014) را تکمیل نمودند. این پرسشنامه دارای 11 سوال و سه مولفه تصویرسازی قابلیت (4 سوال)، تصویرسازی سرگرم کننده (3 سوال) و تصویرسازی اجتماعی (4 سوال) بوده و براساس طیف لیکرت 5 امتیازی (1 هیچ وقت و 5 اغلب اوقات) به ارزیابی تصویرسازی بازی فعال کودکان می پردازد.جهت بررسی پایایی زمانی به فاصله دو هفته نیز تعداد 60 نفر انتخاب شدند. جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی از  روش آزمون - آزمون مجدد یا فاصلة دو هفته استفاده شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دهندة برازش مطلوب نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی بازی فعال کودکان (شاخص های 91/0C.F.I=، 92/0=I.F.I، 062/0RMSEA= و 73/1(CMIN/DF= بود. ثبات درونی (ضریب آلفای کرونباخ) کل پرسش‌نامه 84/0 و ثبات درونی مولفة تصویرسازی قابلیت 78/0، مولفة تصویرسازی سرگرم کننده 72/0 و مولفة تصویرسازی اجتماعی 74/0 بود. پایایی زمانی کل پرسش‌نامه 87/0 و مولفه های تصویرسازی قابلیت 78/0، مولفة تصویرسازی سرگرم کننده 82/0 و مولفة تصویرسازی اجتماعی 82/0  بود.
نتیجه گیری: بنابراین، نسخۀ فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی بازی فعال کودکان از روایی و پایایی قابل قبولی در کودکان شهر اصفهان برخوردار است و ورزشکاران، مربیان و پژوهشگران می توانند از این پرسشنامه استفاده کنند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of the Children's Active Play Imagery Questionnaire: The Persian Version

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Davari 1
  • Arezoo Bassiri 2
1 Assistant Professor, Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
2 Ms in Motor Behavior, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to examine the psychometric properties of the Persian version of the Children's Active Play Imagery Questionnaire (CAPIQ) in children aged 7-14 years.
Methods: The study was conducted with children aged 7-14 years in Isfahan. A total of 310 participants (110 girls and 200 boys) completed the CAPIQ questionnaire developed by Cooke and colleagues (2014) to ensure the generalizability of the results. The questionnaire consists of 11 questions and three visualization components: capability imagery (4 questions), fun imagery (3 questions), and social imagery (4 questions). It assesses children's active play imagery on a 5-point Likert scale (1 never to 5 almost always). A subset of 60 participants was selected for test-retest reliability assessment after a two-week interval. Confirmatory factor analysis based on structural equation modeling was used for construct validity assessment, Cronbach's alpha coefficient was used for internal consistency, and test-retest reliability was assessed using the test-retest method with a two-week interval.
Results: The results of confirmatory factor analysis indicated a good fit for the Persian version of the Children's Active Play Imagery Questionnaire (indices: CFI=0.91, IFI=0.92, RMSEA=0.62, CMIN/DF=0.73). The internal consistency (Cronbach's alpha) of the total questionnaire was 0.84, and the internal consistency of the capability imagery component was 0.78, fun imagery component was 0.72, and social imagery component was 0.74. The test-retest reliability of the total questionnaire was 0.88, and the reliability of the capability imagery, fun imagery, and social imagery components were 0.76, 0.82, and 0.82, respectively.
Conclusion: The Persian version of the Children's Active Play Imagery Questionnaire demonstrates acceptable validity and reliability in children in Isfahan and can be utilized by athletes, coaches, and researchers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Children's Active Play Imagery
  • Capability Imagery
  • Fun Imagery
  • Social Imagery