واکاوی اهداف آموزشی رشد روانی-رفتاری ورزشکاران از دیدگاه مربیان فوتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

3 استادیار بیومکانیک، گروه علوم ورزشی ، دانشگاه تکنولوژی و فناوری، بغداد، عراق.

4 استادیار رفتار حرکتی، گروه علوم ورزشی و مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش واکاوی اهداف آموزشی رشد روانی - رفتاری ورزشکاران از دیدگاه مربیان فوتبال بود.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های غیر تجربی و در زمره پژوهش‌های کیفی می‌باشد که اطلاعات آن به صورت مقطعی به دست آمد. برای این منظور داده­ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با مربیان جمع­آوری گردید. بدین منظور شش  مربی مرد در سطوح پایه به عنوان شرکت­کننده در این مطالعه انتخاب شدند. داده­های جمع­آوری شده به دقت پیاده­سازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند.
نتایج: یافته‌ها نشان داد چهار مولفه شناسایی نیازهای ورزشکار، وسعت هدفمند و انعطاف پذیری رویکردهای آموزشی،  استفاده از چالش برای آزمون توسعه مهارت و  ضرورت بررسی و اصلاح از تحلیل داده­ها استخراج شد. نتایج نشان داد مربیان نیز به تمرین خود با اهداف در هم­تنیده در زمینه فنی و روانشناختی تاکید داشتند. در واقع مربیان به جای تمرکز بر یک عامل روانشناختی در یک جلسه و یک عنصر فنی در جلسه دیگر، اهداف متعددی را با توجه به شرایط تمرین و رقابت مورد توجه قرار داده­اند. این روش‌ها از رویکرد اکتشافی «تدریس-آزمون-ترکیب-تکرار» برای توسعه مهارت‌های روان‌شناختی حمایت کردند، اما پیچیدگی و غیرخطی بودن را نیز در صورت اعمال در عمل برجسته ‌کردند.
نتیجه­گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر مربیان می‌توانند از مفهوم آموزش، آزمون، تغییر دادن و تکرار مدل اکتشافی برای تقویت تمرین استفاده نمایند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring Psychological and Behavioral Growth Goals among Athletes Based on the Perspective of Football Coaches

نویسندگان [English]

  • Ali Ismael Mosa AlKemee 1
  • Rokhsareh Badami 2
  • Najah Salman Hameed Rabhavi 3
  • Hamid Zahedi 4
1 PhD Student in Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor of Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Science, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 Assistant Professor of Biomechanics, Sport Sciences Department, University of Technology, Baghdad, Iraq.
4 Department of Sports Science and Sports Medicine Research Center, NajafAbad Branch, Islamic Azad University, NajafAbad, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The aim of this research was to investigate the exploring psychological and behavioral growth goals among athletes, specifically focusing on the perspective of football coaches.
Methods: This study utilized non-experimental and qualitative research methods, gathering data through semi-structured interviews with coaches. Six male coaches at the basic levels were selected as participants. The collected data was carefully analyzed using qualitative content analysis.
Results: The findings revealed four key components: identifying athletes' needs, using targeted approaches and flexibility in coaching, utilizing challenges to assess skill development, and the importance of reviewing and adjusting data analysis. The results showed that coaches placed equal emphasis on technical and psychological goals during training sessions. Instead of focusing on a single psychological aspect or technical element individually, coaches set multiple goals based on the specific training and competition circumstances. These methods supported the development of psychological skills through an exploratory approach known as "teach-test-combine-repeat," highlighting the complexity and non-linear nature of its implementation.
Conclusion: Based on the results of this study, coaches can apply the concept of teaching, testing, adapting, and repeating an exploratory model to enhance their training methods.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Goals
  • Psychological-Behavioral Growth
  • Football Coaches
  1. Nasiri M, Ashraf Ganjoee F, Amirtash A, Sajjadi Hezave H. An investigation football talent criteria from Iranian trainers of Asian Football Confederation (AFC). Sport Management and Development, 2018; 7(2): 19-36. In Persian
  2. Larsen CH, Alfermann D, Henriksen K, Christensen MK. Preparing Footballers for the Next Step: An Intervention Program from an Ecological Perspective. Sport Psychology, 2014, 28, 91–102.
  3. Bartulovic D, Young BW, Baker J. Selfregulated learning predicts skill group differences in developing athletes. Psychol. Sport Exercise, 2017, 31, 61–69.
  4. Martindale RJ, Collins D, Wang JC, McNeill M, Lee KS, Sproule J, Westbury T. Development of the talent development environment questionnaire for sport. Journal of Sports Sciences, 2010, 28(11), 12091221.
  5. Kelly AL, Williams CA, Cook R, Sáiz SL, Wilson MR . A Multidisciplinary Investigation into the Talent Development Processes at an English Football Academy: A Machine Learning Approach. Sports, 2022, 10, 159.
  6. Hauw D, Gesbert V, Crettaz von Roten F, Rolland JP. A multilayer approach for assessing the psychological needs of aspiring soccer players: Implications for overseeing talent development. Professional Psychology: Research and Practice, 2022, 53, 133–142.
  7. Dohme LC, Piggott D, Backhouse S, Morgan G. Psychological Skills and Characteristics Facilitative of Youth Athletes’ Development: A Systematic Review. Sport Psychol, 2019, 33, 261–275.
  8. Blijlevens SE, Elferink-Gemser MT, Wylleman P, Bool K, Visscher C. Psychological characteristics and skills of top-level Dutch gymnasts in the initiation, development and mastery stages of the athletic career. Psychology of Sport and Exercise, 2018, 38, 202–210.
  9. MacNamara Á, Button A, Collins D. The Role of Psychological Characteristics in Facilitating the Pathway to Elite Performance Part 1: Identifying Mental Skills and Behaviors. Sport Psychol. 2010, 24, 52–73.
  10. Collins D, MacNamara Á, Cruickshank A. Research and Practice in Talent Identification and Development—Some Thoughts on the State of Play. J. Appl. Sport Psychol., 2019, 31, 340–351 .
  11. Saward C, Morris JG, Nevill ME, Minniti AM, Sunderland, C. Psychological characteristics of developing excellence in elite youth football players in English professional academies. J. Sport. Sci., 2020, 38, 1380–1386.
  12. Williams GG, MacNamara Á. Challenge is in the eye of the beholder: Exploring young athlete’s experience of challenges on the talent pathway. J. Sport. Sci., 2022, 40, 1078–1087 .