تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه آموزشی شفقت محور در کلاس تربیت‌بدنی دانش‌آموزان دبیرستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 استاد رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ایران.

چکیده

هدف: یکی از اختلالات شایع که با ارزیابی منفی از ظاهر بدنی فرد تعریف می­شود، نارضایتی از تصویر بدنی است. تصویر بدنی مثبت، که به عنوان یک روش کاربردی است؛ تلاش می­کند افراد را به سمتی سوق دهد تا از بدنشان  قدردانی کنند. براین اساس، هدف پژوهش حاضر تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه آموزشی شفقت محور در کلاس تربیت­بدنی دانش ­آموزان دبیرستانی بود.
روش­ها: بدین منظور دانش­آموزان دختر متوسطه اول و دوم 12 تا 17  سال شهرکرد و 2 معلم تربیت بدنی در این پژوهش به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. روش این مطالعه، اقدام پژوهی و شیوه جمع­آوری داده­های آن کیفی بود. برای این منظور روش جمع آوری داده­ها به شیوه کیفی شامل یادداشت­های میدانی محقق از بحث گروهی متمرکز در درس با دانش‌آموزان، دفترچه گزارش روزانه دانش­آموزان، سؤالات تأملی، مصاحبه نیمه ساختار یافته با معلم ورزش انجام شد. داده های جمع آوری شده با دقت پیاده سازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: یافته های پژوهش در 5 مقوله فراگیر (مدیریت دانش، خودآگاهی، ذهن­آگاهی، احترام و همدلی) قرار داده­شد.
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که مدیریت دانش، خودآگاهی، ذهن­آگاهی، احترام و همدلی نمونه­ایی مولفه­ های موثر برای مواجهه با نارضایتی از تصویر بدنی و پذیرش بی قید و شرط آن است. در کل سلامت روان دانش­آموزان منجر به توسعه جامعه ایرانِ پایدار می­گردد. پیشنهاد می­شود مطابق با سایر رویکردها مولفه­های مواجهه با نارضایتی از تصویر بدنی شناسایی و راهبردهای موثر تدوین نمود و آن را  به معلمان آموزش داد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Compilation, Implementation, and Evaluation of the Compassion-Based Educational Program in Physical Education Class among High School Students

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Palizvan 1
  • Rokhsareh Badami 2
  • Zahra Serjuei 3
1 Ph.D. student in Motor Behavior, Departmentof Physical Education and Sports Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Professor of Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Science, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
3 Assistant Professor in Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Science, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Purpose: Body image dissatisfaction is a common disorder in today's era, characterized by a negative evaluation of one's physical appearance. The goal of this study was to develop, implement, and evaluate a compassion-based educational program in physical education classes among Shahrekord high school students.
Methods: Participants in this research included high school girls aged 12 to 17 in Shahrekord city, as well as 2 physical education teachers. The study utilized action research as the method, with qualitative data collection techniques. Data collection methods included researcher's field notes from focused group discussions with students, students' daily report books, reflection questions, and semi-structured interviews with sports teachers. The collected data were carefully analysed using qualitative content analysis.
Results: The research findings were categorized into 5 comprehensive areas: knowledge management, self-awareness, mindfulness, respect, and empathy.
Conclusion: The results indicated that knowledge management, self-awareness, mindfulness, respect, and empathy are effective components in addressing body image dissatisfaction and promoting unconditional self-acceptance. Overall, students' mental well-being contributes to the development of a stable Iranian society. It is recommended to identify components for addressing body image dissatisfaction, develop effective strategies, and provide training to teachers.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Compassion-Based
  • Body Image
  • Students
  • Action Research