ارائه پارادایم کیفی توسعه ورزش دانش آموزی در طرح مدرسه پویا در مدارس ابتدایی کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

2 استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه پارادایم کیفی توسعه ورزش دانش آموزی در طرح مدرسه پویا در مدارس ابتدایی کشور بود.
روش‌ها: تحقیق حاضر یک پژوهش کیفی بود که از رویکرد تحلیل تماتیک استفاده شدجامعۀ آماری این تحقیق را مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان، مدیران ارشد کمیتۀ ملی المپیک و پارالمپیک تشکیل دادند که تعداد آن­ها 9 نفر می­باشد و روش نمونه­گیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در این تحقیق از مصاحبه نیمه ساخت­یافته برای گردآوری داده­ها استفاده می شود. جهت تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار MAXQUDA استفاده می­شود و کد های تعیین شده از طریق این نرم افزار تجزیه تحلیل می­شود.
نتایج: پس از انجام مصاحبه کدگذاری انتخابی، محوری و کدهای باز استخراج و سپس پارادایم کیفی تحقیق ارائه شد. نتایج نشان داد که پارادایم کیفی توسعه ورزش دانش آموزی در طرح مدرسه پویا شامل 4 مقوله (عوامل سخت افزاری، فرهنگ سازی، عوامل مدیریتی و عوامل فراسازمانی)، 12 مفهوم ثانویه و 75 مفهوم اولیه تشکیل شد و پاردایم کیفی تحقیق ارائه شد..
نتیجه گیری: پیشنهاد می­شود معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بر توسعه این چهار بُعد در اجرای طرح مدرسه پویا تاکید ورزد.
 فرهنگ سازی، عوامل سخت افزاری، عوامل فراسازمانی، مدرسه پویا، ورزش دانش آموزی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Qualitative Paradigm for Student Sports Development in Dynamic School Plans in Elementary Schools

نویسندگان [English]

  • Maesome Amozadeh 1
  • Farideh Sharififar 2
  • Reza Nikbakhsh 3
  • Hamid Tabatabaei 2
1 Ph.D. Student, Department of Physical Education, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Physical Education, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Department of Physical Education, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The aim of this research is to provide a qualitative paradigm for student sports development within dynamic school plans in elementary schools.
Methods: This qualitative study utilized a thematic analysis approach. The statistical population included senior managers from the Ministry of Sports and Youth, as well as senior managers from the National Olympic and Paralympic Committee, totaling 9 individuals. Sampling continued until theoretical saturation was achieved. Data was collected through semi-structured interviews, and MAXQUDA software was used for data analysis and code designation.
Results: Following selective coding interviews, axial codes and open codes were extracted to present a qualitative research paradigm. The results indicated that the qualitative paradigm for student sports development in dynamic school plans consisted of four themes (hardware factors, cultural factors, managerial factors, and extraneous factors), 12 secondary concepts, and 75 primary concepts.
Conclusion: It is recommended that the Physical Education and Health Department of the Ministry of Education focus on developing these four dimensions when implementing dynamic school plans.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Factors
  • Hardware Factors
  • Extraneous Factors
  • Dynamic School
  • Student Sports
1. Duffey K, Barbosa A, Whiting S, Mendes R, Yordi Aguirre I, Tcymbal A, et al. Barriers and Facilitators of Physical
Activity Participation in Adolescent Girls: A Systematic Review of Systematic Reviews. Frontiers in Public Health. 2021;9.
2. Bull FC, Al-Ansari SS, Biddle S, Borodulin K, Buman MP, Cardon G, et al. World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. British journal of sports medicine. 2020;54(24):1451-62.
3. Draper CE, Errington S, Omar S, Makhita S. The therapeutic benefits of sport in the rehabilitation of young sexual offenders: A qualitative evaluation of the Fight with Insight programme. Psychology of Sport and Exercise. 2013;14(4):519-30.
4. Yarcheski A, Mahon NE, Yarcheski TJ. Anger in early adolescent boys and girls with health manifestations. Nursing research. 2002;51(4):229-36.
5. Asefi AA, Amoozadeh Z. The Codification of Model of Significant Others Roles and Adolescence’s Participation in Physical Activity and Sport. Research on Educational Sport. 2017;5(13):17-38. In Persian
6. Mehrabi g, eydi h, yazdani f. An investigation of Factors Influencing Creating Research Morale in Physical Education Students in Iran. Sport Management Journal. 2017;9(1): 85-98. In Persian
7. Bowles R, Chróinín DN, Murtagh E. Attaining the Active School Flag: How physical activity provision can be enhanced in Irish primary schools. European Physical Education Review. 2019;25(1):76-88.
8. Ardukhani, Mahmoud. Performance report of physical education in the 13th district of Tehran. Development of Physical Education Education. 2014;4(15):30-5.
9. Adebusoye B, Leonardi‐Bee J, Phalkey R, Chattopadhyay K. Barriers and facilitators of physical activity among school attending adolescents in Lagos State, Nigeria: A qualitative study exploring views and experiences of decision‐makers in secondary schools. Health Science Reports. 2023;6(1):e997.
10. Chaabna K, Mamtani R, Abraham A, Maisonneuve P, Lowenfels AB, Cheema S. Physical Activity and Its Barriers and Facilitators among University Students in Qatar: A Cross-Sectional Study. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(12).
11. Infantes-Paniagua Á, Silva AF, RamirezCampillo R, Sarmento H, González-Fernández FT, González-Víllora S, et al. Active school breaks and students’ attention: A systematic review with meta-analysis. Brain Sciences. 2021;11(6):675. 
12.Jung Y, Burson SL, Julien C, Bray DF, Castelli DM. Development of a school-based physical activity intervention using an integrated approach: project SMART. Frontiers in Psychology. 2021:3408.
13. Seljebotn PH, Skage I, Riskedal A, Olsen M, Kvalø SE, Dyrstad SM. Physically active academic lessons and effect on physical activity and aerobic fitness. The Active School study: A cluster randomized controlled trial. Preventive medicine reports. 2019;13:183-8.
14. Fornell C, Larcker DF. Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. SAGE Publications Sage CA: Los Angeles, CA; 1981.