چکیده
هدف: پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ توانایی تصویرسازی ورزشی(SIAQ) در دانشجویان ورزشکار بود.
روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی و در زمرة رواسازی ابزار میباشد که اطلاعات لازم و مورد نیاز آن به صورت مقطعی جمعآوری شد. جامعة آماری مطالعۀ حاضر را دانشجویان ورزشکار دانشگاه فرهنگیان اصفهان، پیام نور اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان تشکیل دادند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و پرسشنامۀ توانایی تصویرسازی ورزشی(SIAQ) را تکمیل نمودند. این پرسشنامه شامل 15 سوال و پنج مولفه توانایی تصویرسازی مهارت؛ توانایی تصویرسازی راهبرد، توانایی تصویرسازی هدف، توانایی تصویرسازی عواطف و توانایی تصویرسازی تبحر است. جهت بررسی روایی سازۀ عاملی از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای برری پایایی زمانی از ضریب همبستگی درون طبقه ای بررسی استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان دهندة برازش مطلوب نسخۀ فارسی پرسشنامۀ توانایی تصویرسازی ورزشی (RMSEA=0.048, CFI=0.911, TLI=0.961, PNFI=0.064, AGFI=0.918) بود. همچنین همسانی درونی و پایایی زمانی پرسشنامۀ توانایی تصویرسازی ورزشی(SIAQ) از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند.
نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش حاضر نسخۀ فارسی پرسشنامۀ توانایی تصویرسازی ورزشی(SIAQ) دارای روایی و پایایی قابل قبولی در جامعه دانشجویان ورزشکار است و روانشناسان، ورزشکاران، و پژوهشگران میتوانند از این پرسشنامه در جامعه دانشجویان ورزشکار استفاده کنند.
کلیدواژهها