چکیده
هدف: هدف مطالعه حاضر شناسایی مولفههای موثر بر تعامل باشگاههای ورزشی و حمایت هواداران بر اساس نظریه فرهنگی- اجتماعی در تیمهای لیگ برتر فوتبال بود.
روشها: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع ترکیبی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری شامل کلیه تیم های لیگ برتر فوتبال بودند. در مرحله کیفی مصاحبههای نیمه ساختارمند انجام شد. پس از رسیدن به اشباع نظری در 15مصاحبه، 2 مصاحبه دیگر نیز انجام و با 17مصاحبه انجامشده، کدگذاری مصاحبههای انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل هوادارن لیگ برتر فوتبال ایران بود. با استفاده از نمونه گیری در دسترس، تعداد 400 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته، بهصورت الکترونیکی در اختیار آنها قرار گرفت. از کدگذاری باز (اولیه)، محوری و گزینشی (انتخابی) برای تحلیل دادهها در بخش کیفی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزارهای SPSS-22 و اسمارت پی.ال.اس-4 انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد مولفههای اثرگذار باشگاه ورزشی بر حمایت هواداران از دیدگاه فرهنگی-اجتماعی در دو مقوله و 12 مفهوم به دست آمدند. عوامل فرهنگی شامل هفت مقوله بستر اجتماعی، بازدارنده، حمایتی، فرهنگ پایداری، فرهنگ خرید، مذهبی و قومیتی و عوامل اجتماعی شامل پنج مقوله طبقات اجتماعی، ویژگی جمعیتشناختی، پویایی جامعه، تغییرات اجتماعی و همسویی اجتماعی هواداران بود. نتایج بخش کمی نشان داد تمامی مسیرهای مدل پژوهش تایید و از برازش مناسب برخوردار بودند. عوامل اجتماعی (001/0=P) و عوامل فرهنگی (001/0=P) باشگاه های ورزشی تاثیر معنیداری بر حمایت هواداران فوتبال داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان اظهار نمود اثر تعاملی باشگاه های ورزشی بر حمایت هواداران براساس نظریه فرهنگی-اجتماعی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد که این عوامل می تواند با توجه به شرایط حاکم بر جامعه مورد مطالعه متفاوت باشد، لذا مسئولین و مدیران مربوطه باید همواره شرایط مختلف اجتماعی فرهنگی جامعه را در نظر بگیرند و مطابق با آن، ارزش باشگاه ورزشی خود را توسعه دهند.
کلیدواژهها