شناسایی مولفه های موثر بر تعامل باشگاه های ورزشی و حمایت هواداران بر اساس نظریه فرهنگی- اجتماعی در تیم‌های لیگ برتر فوتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

هدف: هدف مطالعه حاضر  شناسایی مولفه­های موثر بر تعامل باشگاه­های ورزشی و حمایت هواداران بر اساس نظریه فرهنگی- اجتماعی در تیم­های لیگ برتر فوتبال بود.
روش‌ها: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع ترکیبی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری شامل کلیه تیم های لیگ برتر فوتبال بودند. در مرحله کیفی مصاحبه‌های نیمه ساختارمند انجام شد. پس از رسیدن به اشباع نظری در 15مصاحبه، 2 مصاحبه دیگر نیز انجام و با 17مصاحبه انجام‌شده، کدگذاری مصاحبه‌های انجام‌ شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل هوادارن لیگ برتر فوتبال ایران  بود. با استفاده از نمونه گیری در دسترس، تعداد 400 نفر به ‌عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته، به‌صورت الکترونیکی در اختیار آن‌ها قرار گرفت. از کدگذاری باز (اولیه)، محوری و گزینشی (انتخابی) برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. تحلیل­های آماری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-22 و  اسمارت پی.ال.اس-4 انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد مولفه‌های اثرگذار باشگاه ورزشی بر حمایت هواداران از دیدگاه فرهنگی-اجتماعی در دو مقوله و 12 مفهوم به دست آمدند. عوامل فرهنگی شامل هفت مقوله بستر اجتماعی، بازدارنده، حمایتی، فرهنگ پایداری، فرهنگ خرید، مذهبی و قومیتی و عوامل اجتماعی شامل پنج مقوله طبقات اجتماعی، ویژگی جمعیت‌شناختی، پویایی جامعه، تغییرات اجتماعی و همسویی اجتماعی  هواداران بود. نتایج بخش کمی نشان داد تمامی مسیرهای مدل‌ پژوهش تایید و از برازش مناسب برخوردار بودند. عوامل اجتماعی (001/0=P) و عوامل فرهنگی (001/0=P) باشگاه های ورزشی تاثیر معنی‌داری بر حمایت هواداران فوتبال داشتند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان اظهار نمود اثر تعاملی باشگاه های ورزشی بر حمایت هواداران براساس نظریه فرهنگی-اجتماعی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که این عوامل می تواند با توجه به شرایط حاکم بر جامعه مورد مطالعه متفاوت باشد، لذا مسئولین و مدیران مربوطه باید همواره شرایط مختلف اجتماعی فرهنگی جامعه را در نظر بگیرند و مطابق با آن، ارزش باشگاه ورزشی خود را توسعه دهند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of Factors Influencing the Interaction with Sports Clubs and Fan Support Based on Cultural-Social Theory in Premier League Football Teams

نویسندگان [English]

  • Saeideh Nosrati 1
  • Vajiheh Javani 2
  • Fatemeh Abdavi 3
1 Ph.D Student, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Purpose: The aim of the this study is to identify the components that influence interactions with sports clubs and fan support in Premier League football teams, based on cultural-social theory.
Methods: This research employed a mixed-method study, incorporating both qualitative and quantitative approaches. In the qualitative phase, semi-structured interviews were conducted. The research team conducted 15 interviews initially, and after reaching theoretical saturation, 2 more interviews were added, bringing the total to 17 interviews. For the quantitative aspect, fans of the Iranian Premier League football were included in the study. Through convenience sampling, 400 individuals were selected to complete an electronically administered questionnaire. Qualitative data analysis utilized initial, axial, and selective coding. Descriptive and inferential statistical methods were applied for data analysis, utilizing SPSS-22 and Smart PLS-4 software for all statistical analyses.
Results: The research findings revealed that influential factors of sports clubs on fan support from a cultural-social perspective were identified in 2 themes and 12 concepts. The first theme, cultural factors, encompassed seven concepts: social environment, inhibitory, supportive, cultural sustainability, consumer culture, religious, and nationalistic. The second theme, social factors, included five concepts: social classes, demographic characteristics, societal dynamics, social changes, and social cohesion of fans. The quantitative results confirmed all paths of the research models and demonstrated a good fit. Furthermore, social (P=0.001) and cultural factors (P=0.001) had a significant impact on football fan support.
Conclusions: Based on the research findings, it can be inferred that the interactive effect of sports clubs on fan support, grounded in cultural-social theory, is influenced by various factors. These factors may vary depending on the prevailing conditions in the community being studied. Therefore, relevant officials and managers should always take into account the diverse socio-cultural conditions of society and align their sports club values accordingly.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fan Support
  • Cultural Factors
  • Social Factors
  • Sports Clubs
  1. Koch ED, Tost H, Braun U, Gan G, Giurgiu M, Reinhard I, Zipf A, Meyer-Lindenberg A, Ebner-Priemer UW, Reichert M. Relationships between incidental physical activity, exercise, and sports with subsequent mood in adolescents. Scand J Med Sci Sports. 2020; 30(11): 2234-2250. 1111/sms.13774
  2. Wattanapisit A, Hemarachatanon P, Somrak K, et al. Physical Activity with Sports Scientist (PASS) programme to promote physical activity among patients with non-communicable diseases: a pragmatic randomised controlled trial protocol. BMJ Open Sport & Exercise Medicine 2024; 10:e001985. 1136/bmjsem-2024-001985
  3. Leng HK, Phua YP, Yang Y. Body image, physical activity and sport involvement: A study on gender differences. Physical Culture and Sport. Studies and Research, 2020, 85(1), 40–49. https://doi.org/10.2478/pcssr-2020-0005
  4. Wann DL, Grieve FG, Zapalac RK, Pease DG. Motivational profiles of sport fans of different sports". Sport Marketing Quarterly. 2008, 17 (1): 6–19.
  5. Pradhan D, Malhotra R, Moharana TR. When fan engagement with sports club brands matters in sponsorship: influence of fan–brand personality congruence. Journal of Brand Management, 2020, 27, 77-99.‏ https://doi.org/10.1057/s41262-019-00169-3
  6. Dionisio P, Leal C, Moutinho L. Fandom affiliation and tribal behavior: a sports marketing application. Qualitative Market Research: An International Journal, 2008, 11(1), 17-39.

https://doi.org/10.1108/13522750810845531

  1. Bestman A, Thomas SL, Randle M, Thomas SD. Children’s implicit recall of junk food, alcohol and gambling sponsorship in Australian sport. BMC Public Health, 2015, 15(1), 1022-1030.

https://doi.org/10.1186/s12889-015-2348-3

  1. Vale L, Fernandes T. Social media and sports: driving fan engagement with football clubs on Facebook. Journal of Strategic Marketing, 2018, 26(1), 37-55.‏

https://doi.org/10.1080/0965254X.2017.1359655

  1. Solberg HA, Mehus I. The challenge of attracting football fans to stadia?. International Journal of Sport Finance, 2014, 9(1): 3-19.‏
  2. Luo N, Zhang M, Hu M, Wang Y. How community interactions contribute to harmonious community relationships and customers’ identification in online brand community. International Journal of Information Management, 2016, 36(5), 673-685.‏ https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.04.016
  3. Weckroth, M., Ala-Mantila, S., Ballas, D., Ziogas, T., & Ikonen, J. (2022). Urbanity, neighbourhood characteristics and perceived quality of life (qol): Analysis of individual and contextual determinants for perceived QoL in 3300 postal code areas in Finland. Social Indicators Research, 164(1), 139-164. https://doi.org/10.1007/s11205-021-02835-z
  4. Funk DC, James J. The psychological continuum model: A conceptual framework for understanding an individual's psychological connection to sport. Sport Management Review. 2001, 4(2): 119–150. 1016/s1441-3523(01)70072-1
  5. Dwyer B, Greenhalgh GP, LeCrom CW. Exploring Fan Behavior: Developing a Scale to Measure Sport eFANgelism". Journal of Sport Management. 2015, 2 (9): 642–656. 1123/JSM.2014-0201
  6. Lee SH, Ha-Brookshire JE. In pursuit of corporate sustainability: factors contributing to employees' workplace behavior. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 2020, 24(2); 235-249.‏ https://doi.org/10.1108/JFMM-09-2019-0203
  7. Enciso S, Milikin C, O’Rourke JS. Corporate culture and ethics: from words to actions. Journal of Business Strategy, 2017, 38(6), 69-79.‏ 1108/JBS-01-2017-0001
  8. Mousavi S, Roper S, Keeling KA. Interpreting social identity in online brand communities: Considering posters and lurkers. Psychology & Marketing, 2017, 34(4), 376-393.‏ https://doi.org/10.1002/mar.20995
  9. Niedermeier A, Albrecht L, Jahn B. “Happy together”: Effects of brand community engagement on customer happiness. Journal of Relationship Marketing, 2019, 18(1), 54-76.‏

https://doi.org/10.1080/15332667.2018.1534063

  1. Laroche M, Habibi MR, Richard MO, Sankaranarayanan R. The effects of social media based brand communities on brand community markers, value creation practices, brand trust and brand loyalty. Computers in Human Behavior, 2012, 28(5), 1755-1767.‏ https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.04.016
  2. Zagnoli P, Radicchi E. The Football-Fan Community as a Determinant Stakeholder in Value Co-creation 1. In Sociological Perspectives on Sport. Routledge.‏ 2015, 263-283. https://doi.org/10.2478/v10141-010-0026-9
  3. Rahimizadeh M, Sajadi SN, Goodarzi M, Ghamati H. A comparison of online marketing and interaction with fans through official website of football clubs in Iran, Asia and Europe. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 2012, 3(5), 1065-71.‏
  4. Ramzaninejad R, Boroumand MR, Ahmadi F. Content analysis of research articles in sport tourism of Iran. Annals of Applied Sport Science, 20208(1), 1-10.‏

10.29252/aassjournal.677

  1. Mousavi SM, Abedanzadeh R, Darvishi V. The Relationship between Talent Development Environment and Mental Toughness among Adolescent Football Players. Sports Psychology, 2023; 15(1): 30-46. In Persian 48308/mbsp.2021.220602.1007
  2. Theocharis D, Tsekouropoulos G, Papaioanniu E. Customer Engagement in Sports and its Impact on Brand Strength and Brand Equity through Social Media. In International Conference on Economic Sciences and Business Administration Spiru Haret University.‏ 2019, 5(1): 187-196.
  3. Hardyns W, Vanwersch L, Constandt B. Should football care about its fans’ trust? A study into the consequences of a large-scale fraud scandal on sports fans’ integrity perceptions. Managing Sport and Leisure, 2022: 1-1. https://doi.org/10.1080/23750472.2022.2148721
  4. Simmons JM, Greenwell TC, Thorn DF, Hambrick ME, Greenhalgh, G. Consumption of niche sports: Understanding which product attributes predict consumption across different levels of team identification". International Journal of Sport Management and Marketing. 2013, 13 (3–4): 239–256.

10.1504/ijsmm.2013.059723

  1. Yoshida M, Gordon B, Nakazawa M, Biscaia, R. Conceptualization and measurement of fan engagement: Empirical evidence from a professional sport context. Journal of Sport Management, 2014, 28(4), 399-417.

https://doi.org/10.1123/jsm.2013-0199