تاثیر ترکیب مداخلات خودگفتاری استراتژیک و تصویرسازی ذهنی بر مهارت دریبل فوتبال

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اراک

2 آموزش و پرورش استان اصفهان

چکیده

هدف: شواهد حاکی از بهبود عملکرد و مهارت‌های ورزشی بر اثر مداخلات تصویرسازی و خودگفتاری بود که ترکیب این دو تمرین با بکارگیری سیستم‌ اطلاعات غیرکلامی و ‏ سیستم اطلاعات کلامی می‌تواند در بهبود عملکرد موثرتر باشند. ‏بنابراین هدف پژوهش تاثیر ترکیب مداخلات خودگفتاری استراتژیک و تصویرسازی ذهنی بر مهارت دریبل فوتبال انجام گرفت. ‏
روش‌ها: در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، از بین دختران 12 تا 15 ساله شهرستان چادگان ‏56 شرکت‌کننده به روش هدفمند ‏انتخاب و در چهار گروه خودگفتاری استراتژیک، تصویرسازی، خودگفتاری استراتژیک + تصویرسازی و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون، شرکت‌کنندگان طی سه کوشش اقدام به اجرای مهارت دریبل فوتبال نمودند. مرحله مداخله در سه هفته و هر هفته سه جلسه و هر جلسه 20 دقیقه انجام گرفت که شرکت‌کنندگان به اجرای تمرینات پرداختند. بعد از اتمام مرحله تمرینی، مرحله پس آزمون همانند مرحله پیش آزمون انجام گرفت. داده‌ها به روش ‏تحلیل کواریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد.‏
یافته‌ها: نتایج نشان داد مداخله خودگفتاری استراتژیک، تصویرسازی ذهنی و ترکیب این دو بر بهبود اجرای دریبل فوتبال تاثیر معناداری دارد (05/0>P). همچنین ترکیب مداخله‌های خودگفتاری استراتژیک و تصویرسازی ذهنی در مقایسه با اجرای به تنهایی این مداخله‌ها از لحاظ آماری باعث اجرای بهتر مهارت دریبل فوتبال شد (05/0>P).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر، به نظر می‌رسدمی‌توان با استفاده از ترکیب مداخله‌های خودگفتاری استراتژیک و تصویرسازی ذهنی به اجرای بهتر دریبل فوتبال کمک نمود.‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of the combination of strategic self-talk interventions and mental imagery on soccer dribbling skills

نویسندگان [English]

  • Alireza Bahrami 1
  • Salimeh Abbasi 2
1 Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran
2 آموزش و پرورش
چکیده [English]

Purpose: The evidence indicates the improvement of sports performance and skills as a result of visualization and self-talk interventions, and the combination of these two exercises by using non-verbal information system and verbal information system can improve performance. Therefore, the purpose of research was carried out on strategic self-talk interventions and mental imagery on soccer dribbling skills.
Methods: In this semi-experimental study, which was conducted with a pre-test-post-test design with a control group, among the girls aged 12 to 15 in Chadgan city who had no experience in soccer dribbling skills; 56 participants were selected in a purposeful way and were placed in four groups: strategic self-talk, visualization, strategic self-talk + visualization (combined) and control. The study included pre-test, intervention and post-test phases. In the pre-test phase, the participants performed the soccer dribbling skill in three attempts. The intervention phase was conducted in three weeks and three sessions each week and each session lasted 20 minutes, and the participants performed the relevant exercises. After finishing the training phase, the post-test phase was conducted in the same way as the pre-test phase.
Results: The results showed that both the intervention of strategic self-talk, the intervention of mental imagery and the combination of these two interventions have a significant effect on improving the performance of soccer dribbling skills (P<0.05). Also, other results showed that the combination of strategic self-talk interventions and mental imagery, compared to the implementation of these interventions alone, statistically led to a better performance of soccer dribbling skills (P<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic self-talk
  • mental imagery
  • combined intervention
  • dribbling skills
  • football

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 02 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 14 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 23 مرداد 1403