چکیده
هدف: شواهد حاکی از بهبود عملکرد و مهارتهای ورزشی بر اثر مداخلات تصویرسازی و خودگفتاری بود که ترکیب این دو تمرین با بکارگیری سیستم اطلاعات غیرکلامی و سیستم اطلاعات کلامی میتواند در بهبود عملکرد موثرتر باشند. بنابراین هدف پژوهش تاثیر ترکیب مداخلات خودگفتاری استراتژیک و تصویرسازی ذهنی بر مهارت دریبل فوتبال انجام گرفت.
روشها: در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، از بین دختران 12 تا 15 ساله شهرستان چادگان 56 شرکتکننده به روش هدفمند انتخاب و در چهار گروه خودگفتاری استراتژیک، تصویرسازی، خودگفتاری استراتژیک + تصویرسازی و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون، شرکتکنندگان طی سه کوشش اقدام به اجرای مهارت دریبل فوتبال نمودند. مرحله مداخله در سه هفته و هر هفته سه جلسه و هر جلسه 20 دقیقه انجام گرفت که شرکتکنندگان به اجرای تمرینات پرداختند. بعد از اتمام مرحله تمرینی، مرحله پس آزمون همانند مرحله پیش آزمون انجام گرفت. دادهها به روش تحلیل کواریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد مداخله خودگفتاری استراتژیک، تصویرسازی ذهنی و ترکیب این دو بر بهبود اجرای دریبل فوتبال تاثیر معناداری دارد (05/0>P). همچنین ترکیب مداخلههای خودگفتاری استراتژیک و تصویرسازی ذهنی در مقایسه با اجرای به تنهایی این مداخلهها از لحاظ آماری باعث اجرای بهتر مهارت دریبل فوتبال شد (05/0>P).
نتیجهگیری: براساس نتایج مطالعه حاضر، به نظر میرسدمیتوان با استفاده از ترکیب مداخلههای خودگفتاری استراتژیک و تصویرسازی ذهنی به اجرای بهتر دریبل فوتبال کمک نمود.
کلیدواژهها
موضوعات