چکیده
هدف از این مطالعه، تبیین فرایند گذارحرفهای ردهسنی جوانان به بزرگسالان در دو و میدانیکاران نخبه به منظور آشکارسازی فرایند گذار و ارائه آن در قالب نظریهای میانی بود.
روشها: پس از مطالعۀ و پیادهسازی مصاحبهها دادههای حاصل با استفاده از شیوه کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی و نرم افزار مکسکیود.ای تحلیل شد. نتایج و کدهای حاصله در این مطالعه در سه سطح توصیفی، تفسیری و تبیینی بر تجارب گذار حرفهای دو و میدانیکاران جوان 18 تا 22 سال که تجربه ملی در ردههای سنی داشتند متکی بود.
باتوجه به الگوی پارادایمی مقولههایی شامل شرایط علّی (ادراک از گذار، عوامل روانشناختی، عوامل رشد فردی)، عوامل زمینهای (عوامل توسعه عملکرد، منابع حمایتی. منابع استرس، انگیزه بیرونی ارائه شده)، عوامل مداخلهگر (عوامل فرهنگی و ارتباطات)، مقوله اصلی پژوهش (عاملیت فراشناخت محور)، راهبردها (برنامههای مدیریتی سطح کلان، برنامههای آموزشی، الگودهی، راهبردهای مقابلهای) و پیامدهای ناشی از مقوله اصلی تحقیق (بهزیستی روانی، عملکرد ورزشی عالی در سطح بزرگسالان، حرفه ثانویه) استخراج گردید.
تحلیل دادهها به درک فعلی از گذار از جوانان به بزرگسالان درک میدهد وبه محققین، متخصصان درک دقیقی از فرآیند ارائه میدهد. این دانش میتواند برای حمایت از کار محققان و متخصصان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات