پیش بینی و اولویت بندی مولفه های هویت اجتماعی در ورزشکاران حرفه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.

2 دکتری تخصصی، گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف تحقیق حاضر پیش بینی  و اولویت بندی مولفه های هویت اجتماعی در ورزشکاران حرفه­ای بود.
روش‌ها: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، پژوهشی آمیخته بود. جامعۀ آماری شامل  ورزشکاران حرفه­ای کشور بود که تعداد 150 نفر به صورت هدفمند و در دسترس به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته و همچنین پرسشنامۀ هویت اجتماعی صفاری نیا و روشن استفاده شد. جهت بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی صوری و محتوایی آن توسط 10 نفر از متخصصین ورزشی و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل داده­های تحقیق با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های تحلیل عاملی اکتشافی، فریدمن، همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد.
نتایج: از نظر نمونه­های کیفی پژوهش، مؤلفه­های ثروت، احترام، و عوامل مدیریتی مهمترین عوامل تأثیرگذار در هویت اجتماعی ورزشکاران حرفه­ای بودند. همچنین، بر اساس یافته­های پژوهش، متغیرهای پاداش و ثروت، احترام و نفوذ، و عوامل مدیریتی ارتباط مثبت و معناداری با هویت اجتماعی داشتند. با وجود این، بین متغیرهای زمینه­ای پژوهش با هویت اجتماعی ارتباط معناداری مشاهده نشد. علاوه بر این، نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که مؤلفه­های پاداش و ثروت، احترام و نفوذ، و همچنین عوامل مدیریتی بیشترین تأثیر را بر هویت اجتماعی ورزشکاران حرفه­ای داشتند.
نتیجه­گیری: با توجه به اینکه مؤلفه­های پاداش و ثروت، احترام و نفوذ، و عوامل مدیریتی دارای بیشترین تأثیر بر هویت اجتماعی بودند، پیشنهاد می­شود با افزایش تسهیلات و حقوق پرداختی، مشارکت بیشتر آنها در تصمیم­گیری­های کلان ورزشی و همچنین مدیریت حمایت کننده زمینه­ای برای بهبود هویت اجتماعی ورزشکاران حرفه­ای فراهم شود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction and Prioritization of Social Identity Components among Professional Athletes

نویسندگان [English]

  • Fatemeh MirAkhori 1
  • Karim Safaei 2
1 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Imam Khomeini International University, Ghazvin, Iran.
2 PhD, Department of Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research was to predict and prioritize the sociological components of social identity in professional athletes.
Methods: The current research utilized a mixed research design of sequential exploratory type, incorporating both qualitative and quantitative components. The statistical population consisted of professional athletes, with 150 individuals selected as the research sample in a purposeful and available manner. A researcher-made questionnaire, as well as Safarinia and Roshan's social identity questionnaire, were utilized to collect information. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha. Content-related validity was assessed by 10 sports experts, while construct validity was evaluated through exploratory factor analysis. Descriptive statistics, exploratory factor analysis test, Friedman test, Pearson correlation test, and regression test were employed to analyze the data.
Results: Qualitative research samples identified wealth, respect, and management as the most significant factors influencing the social identity of professional athletes. The research findings indicated a positive and significant relationship between wealth, respect, management factors, and social identity. However, no significant relationship was found between background variables and social identity. Regression test results revealed that reward and wealth, respect and influence, as well as management factors, had the most substantial impact on the social identity of professional athletes.
Conclusion: Given that reward and wealth, respect and influence, and managerial factors have the most significant impact on social identity, it is recommended to enhance the social identity of professional athletes by increasing facilities and salaries, involving them more in major sports decisions, and providing management support.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Identity Professional Athletes
  • Rewards and Wealth
  • Respect and Influence