روانسنجی و آزمون مدل بازاریابی انگیزشی براساس مولفه های روانشناختی در ورزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر روانسنجی  و آزمون مدل بازاریابی انگیزشی بر اساس مولفه های روانشناختی در ورزش بود.
روش­ها: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی، از نوع تحقیقات پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش جامعه آماری پژوهش خریداران و مشتریان خدمات و کالاهای ورزشی بودند. برای تعیین حجم نمونه در مرحله کمی از نرم­افزار SPSS Sample Power استفاده شد. با استفاده از این روش حجم نمونه برابر با 370 نفر برآورد شد. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته که برگرفته از یافته­های قسمت کیفی، استفاده شد. سؤالات این بخش براساس الگوی برآمده از مرحله کیفی پژوهش بدست آمد. نوع امتیاز­دهی به این پرسشنامه براساس طیف 5 ارزشی لیکرت بود. جهت روانسنجی  الگوی مطلوب مدل مورد نظر از مدل­سازی معادلات ساختاری رویکرد تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
 نتایج: یافته‌ها نشان داد وجود انگیزه های متعدد، نگرش، ادراک، و وجود انگیزهای لذت بخش معرف­های عوامل علّی بودند. زمینه­ای شامل ساختار اداری کارآمد، اخلاق گرایی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، ایجاد سلامت سازمانی، نظارت و کنترل عملکرد بود. همچنین عوامل مداخله­گر شامل تغییر و پیشرفت فناوری های مرتبط، عوامل بازدارنده، و پاسخ گویی بود. راهکارهای ترویج و تبلیغ، راهکارهای مدیریتی مناسب، استراتژی خدمات، ارتباط با مشتری، تناسب برند و لوگو در ورزش، راهبردهای الگوی بازاریابی انگیزشی در ورزش را تشکیل دادند. همچنین آینده نگری، به وجود آمدن رابطه با طرفداران، ایجاد تعهد به مشتری، مدیریت صحیح پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر را تشکیل دادند. در نهایت، نتایج بدست آمده بیانگر تایید گویه­ها و عوامل در آزمون های تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم بود، به این معنی بارهای عاملی گویه ها و عوامل بالاتر از 4/0 بودند.
نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر می توان جهت پیشبرد اهداف و استراتژی های مرتبط با سازمان ها و ورزشکاران از مدل ارائه شده در زمینه بازاریابی انگیزشی براساس مولفه های روانشناختی در ورزش استفاده نمود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometrics and Testing of a Motivational Marketing Model based on Psychological Components in Sports

نویسندگان [English]

  • Shima Hesami 1
  • Korosh Veisi 2
  • Samira Aliabadi 2
1 PhD Student, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
2 Assistant Professor in Physical Education Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The aim of this study was to conduct psychometrics and testing of a motivational marketing model based on psychological components in sports.
Methods: The present research was a descriptive-correlational study conducted in the field. The population of the study consisted of buyers and customers of sports goods and services. To determine the sample size in the quantitative stage, SPSS Sample Power software was used. Using this method, the sample size was estimated to be 370 individuals. A researcher-made questionnaire, based on the findings of the qualitative section, was used to collect data. The questions in this section were derived from the patterns that emerged from the qualitative research stage. The scoring of this questionnaire was based on a 5-point Likert scale. To validate the desired model pattern, a confirmatory factor analysis modeling approach was used.
Results: Findings showed that the presence of multiple motivations, attitudes, perceptions, and the existence of pleasurable motivations were indicators of causal factors. Background factors included an efficient administrative structure, ethics, cultural and social factors, creating organizational health, performance monitoring and control. Intervention factors included changes and advancements in related technologies, inhibiting factors, and responsiveness. Promotion and advertising strategies, appropriate management strategies, service strategies, customer communication, logo fit, and brand in sports, motivational marketing pattern strategies in sports were developed. Additionally, foresight, building relationships with fans, creating customer commitment, and proper management of research outcomes were established. Ultimately, the results indicated the confirmation of items and factors in confirmatory factor analysis tests of the first and second order, meaning that the factor loadings of the items and factors were higher than 0.4.
Conclusions: Based on the results of the current study, the model presented in the field of motivational marketing based on psychological components in sports can be used to advance the goals and strategies related to organizations and athletes.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • Attitude
  • Intervening Factors
  • Cultural and Social Factors