چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر روانسنجی و آزمون مدل بازاریابی انگیزشی بر اساس مولفه های روانشناختی در ورزش بود.
روشها: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی، از نوع تحقیقات پیمایشی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش جامعه آماری پژوهش خریداران و مشتریان خدمات و کالاهای ورزشی بودند. برای تعیین حجم نمونه در مرحله کمی از نرمافزار SPSS Sample Power استفاده شد. با استفاده از این روش حجم نمونه برابر با 370 نفر برآورد شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته که برگرفته از یافتههای قسمت کیفی، استفاده شد. سؤالات این بخش براساس الگوی برآمده از مرحله کیفی پژوهش بدست آمد. نوع امتیازدهی به این پرسشنامه براساس طیف 5 ارزشی لیکرت بود. جهت روانسنجی الگوی مطلوب مدل مورد نظر از مدلسازی معادلات ساختاری رویکرد تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد وجود انگیزه های متعدد، نگرش، ادراک، و وجود انگیزهای لذت بخش معرفهای عوامل علّی بودند. زمینهای شامل ساختار اداری کارآمد، اخلاق گرایی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، ایجاد سلامت سازمانی، نظارت و کنترل عملکرد بود. همچنین عوامل مداخلهگر شامل تغییر و پیشرفت فناوری های مرتبط، عوامل بازدارنده، و پاسخ گویی بود. راهکارهای ترویج و تبلیغ، راهکارهای مدیریتی مناسب، استراتژی خدمات، ارتباط با مشتری، تناسب برند و لوگو در ورزش، راهبردهای الگوی بازاریابی انگیزشی در ورزش را تشکیل دادند. همچنین آینده نگری، به وجود آمدن رابطه با طرفداران، ایجاد تعهد به مشتری، مدیریت صحیح پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر را تشکیل دادند. در نهایت، نتایج بدست آمده بیانگر تایید گویهها و عوامل در آزمون های تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم بود، به این معنی بارهای عاملی گویه ها و عوامل بالاتر از 4/0 بودند.
نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر می توان جهت پیشبرد اهداف و استراتژی های مرتبط با سازمان ها و ورزشکاران از مدل ارائه شده در زمینه بازاریابی انگیزشی براساس مولفه های روانشناختی در ورزش استفاده نمود.
کلیدواژهها