چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر انگیختگی هیجانی (مثبت و منفی) قبل و بعد از اکتساب بر تحکیم حافظه حرکتی کودکان انجام شد.
روشها: 60 کودک (68/2±42/9 سال) بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی در پنج گروه کنترل، انگیختگی هیجانی مثبت قبل و بعد از اکتساب و انگیختگی هیجانی منفی قبل و بعد از اکتساب تقسیم شدند. آزمودنیها در پیش آزمون 10 پرتاب از بالای شانه و در مرحله اکتساب100 پرتاب (100بلوک 10 کوششی) انجام دادند. بلافاصله و 24 ساعت بعد از مرحله ی اکتساب در آزمون یادداری فوری و تاخیری 10 پرتاب از بالای شانه انجام دادند.
نتایج: تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد اثر بلوک های تمرینی در مرحله اکتساب معنادار است و آزمودنی های گروه های انگیختگی هیجانی منفی قبل و بعد از اکتساب و کنترل در همه بلوک های تمرینی عملکرد ضعیف تری نسبت به دیگر گروه ها داشتند (01/0= P).
نتیجهگیری: ایجاد انگیختگی هیجانی مثبت قبل و بعد از اکتساب مهارت نسبت به انگیختگی منفی منجر به تحکیم حافظه حرکتی بالاتری در کودکان می شود.
کلیدواژهها
موضوعات