تاثیر انگیختگی هیجانی قبل و بعد از کدگذاری مهارت بر تحکیم حافظه حرکتی‌ کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران

2 دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران ایران.

3 کارشناس ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر انگیختگی هیجانی (مثبت و منفی) قبل و بعد از اکتساب بر تحکیم حافظه حرکتی کودکان انجام شد.

روش‌ها: 60 کودک (68/2±42/9 سال) بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی در پنج گروه کنترل، انگیختگی هیجانی مثبت قبل و بعد از اکتساب و انگیختگی هیجانی منفی قبل و بعد از اکتساب تقسیم شدند. آزمودنی‌ها در پیش آزمون 10 پرتاب از بالای شانه و در مرحله اکتساب100 پرتاب (100بلوک 10 کوششی) انجام دادند. بلافاصله و 24 ساعت بعد از مرحله ی اکتساب در آزمون یادداری فوری و تاخیری 10 پرتاب از بالای شانه انجام دادند.

نتایج: تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد اثر بلوک های تمرینی در مرحله اکتساب معنادار است و آزمودنی های گروه های انگیختگی هیجانی منفی قبل و بعد از اکتساب و کنترل در همه بلوک های تمرینی عملکرد ضعیف تری نسبت به دیگر گروه ها داشتند (01/0= P).

نتیجه‌گیری: ایجاد انگیختگی هیجانی مثبت قبل و بعد از اکتساب مهارت نسبت به انگیختگی منفی منجر به تحکیم حافظه حرکتی بالاتری در کودکان می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of emotional arousal before and after skill coding on children's motor memory consolidation

نویسندگان [English]

  • Parisa Hejazi Dinan 1
  • parvaneh shamsipour Dehkordi 2
  • zeinab tayebi 3
  • Fateme Sadat Mousavian 3
1 Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
3 MS Student, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The present study was conducted with the aim of investigating the effect of emotional excitation (positive and negative) before and after acquisition on the consolidation of children's motor memory.

Methods: 60 children (9.42±2.68 years old) were selected based on the inclusion criteria and randomly divided into five control groups, positive emotional arousal before and after acquisition and negative emotional excitation before and after acquisition. Subjects performed 10 over-the-shoulder throws in the pre-test and 100 throws in the acquisition.

To the subjects of the first and second experimental groups receiving positive emotional excitation, before and after the acquisition phase, respectively, a positive motivational video clip and pleasant photos, and to the subjects of the third and fourth experimental groups receiving negative emotional arousal, respectively before and after After the acquisition phase, violent and scary movie clips and unpleasant photos were presented.

Results: The results of variance analysis with repeated measurements showed that the effect of training blocks in the acquisition phase is significant and the subjects of the negative emotional excitation groups before and after acquisition and control in all training blocks had a weaker performance than other groups (p=0/01).

Conclusion: Creating positive emotional arousal before and after skill acquisition compared to negative excitation leads to higher motor memory consolidation

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotion
  • memory consolidation
  • children
  • off line

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 16 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 22 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 دی 1402