تاثیر آینه درمانی مبتنی بر یادگیری حرکتی (mMT) بر کارکردهای دستی کودکان دچار فلج مغزی نیمه بدن (یک کارآزمایی بالینی دوسو کور)

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری،گروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استاد، گروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری درورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استاد، گروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری در ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 استاد، گروه ارتوز و پروتز، مرکز تحقیقات اختلالت اسکلتی- عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر عبارت بود از بررسی تاثیر تمرین‌های آینه‌ای مبتنی بر یادگیری حرکتی بر کارکرد دستی کودکان دچار فلج مغزی نیمه بدن.

روش‌ها: در این مطالعه 26 کودک ۱۲-۷ سال دچار فلج نیمه بدن ساکن شهر اصفهان شرکت داشتند. شرکت‌کنندگان گروه های تمرین آینه‌ای رایجMT) ) و تمرین آینه‌ای مبتنی بر یادگیری حرکتی (mMT) طی 7 هفته و 21 جلسه مداخله دریافت نموده اند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک سیستم طبقه‌بندی توانایی دستی ، مقیاس اصلاح شده اشورس، ویگوریمتر، آزمون هوش ماتریسهای پیشروندهِ ریون، سنجش بالینی دامنه حرکتی فعال و غیرفعال و تکلیف پرتابی دقت استفاده شده است. پس از پایان مداخله و اطمینان از توزیع طبیعی داده‌ها از آزمون‌های آماری آنووا با تحلیل مرکب، یو من ویتنی با نمونه‌های مستقل و رتبه‌های نشاندار ویلکاکسون استفاده شده است.

نتایج: در متغیرهای دقت، دامنه حرکتی فعال و غیر فعال شانه و دامنه حرکتی غیرفعال مچ ، شرکت‌کنندگان در گروه mMT در پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون تفاوت معناداری نشان داده‌اند (P≤0/05). برخلاف پیش‌آزمون، در پس‌آزمون میانگین دقت گروه های mMT و MT متفاوت بود (P≤0/05)در سایر متغیرها بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشده است (P>0/05)

نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد کهmMT در مقایسه با MT روش مناسب‌تری برای بهبودکارکرد دستی کودکان دچار فلج مغزی نیمه بدن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Motor Learning-Based Mirror Therapy (mMT) on Hand Function in Children with Hemiplegic Cerebral Palsy (A double-blind clinical trial)

نویسندگان [English]

  • fatemeh mohamadian 1
  • Alireza Farsi 2
  • Behruz Abdoli 3
  • Ebrahim Sadeghi Demneh 4
1 , PhD Candidate Department of Behavioral, Cognitive and Technology Sciences in Sports, Faculty of Sports and Health Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Behavioral, Cognitive and Technology Sciences in Sports, Faculty of Sports and Health Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Behavioral, Cognitive and Technology Sciences in Sports, Faculty of Sports and Health Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
4 Professor, Department of Orthosis and Prosthetics, Musculoskeletal Disorders Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Purpose: The aim of this research was to investigate the impact of motor learning-based mirror therapy (mMT) on the hand function of children with hemiplegic cerebral palsy (HCP).

Methods: In this study, 26 children aged 7 to 12 years with HCP residing in Isfahan participated. Participants received interventions in the form of conventional mirror therapy (MT) and mMT over 7 weeks and 21 sessions. Data were collected using a demographic information questionnaire, the Modified Ashworth Scale, a goniometer, the Raven's Progressive Matrices test, clinical assessment of active and passive range of motion (ROM), and an accuracy throwing task. After ensuring the normal distribution of data, statistical tests including mixed-design ANOVA, Wilcoxon signed-rank test, independent samples t-test, and the Mann-Whitney U test were utilized.

Results: In the variables of accuracy, active and passive ROM of the shoulder, and passive ROM of the wrist, participants in the mMT group showed significant differences in the post-test compared to the pre-test (P≤0.05). Unlike the pre-test, in the post-test, the mean accuracy scores were different between the mMT and MT groups (P≤0.05). In other variables, no significant differences were observed between the pre-test and post-test in both groups (P>0.05).

Conclusion: The current study demonstrated that mMT is a more suitable method compared to MT for improving hand function in children with HCP

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hemiplegic cerebral palsy
  • Mirror Therapy
  • Motor Learning-Based Mirror Therapy
  • Accuracy
  • Rang Of Motion

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 18 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 01 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1402