تاثیر بارشناختی بالا و پایین به همراه تمرین تصمیمی بر اکتساب مهارت‌های ادراکی حرکتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه الزهرا

2 دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران

3 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

چکیده

هدف: یکی از عواملی که سبب دست‌یابی به اجرای بهتر مهارت‌های حرکتی می‌شود نحوه‌ی مدیریت بارشناختی حین تصمیم‌گیری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بارشناختی بالا و پایین به همراه تمرین تصمیمی بر اکتساب مهارت-های ادراکی حرکتی است.

روش‌ها: شرکت‌کنندگان، 36 دانشجو بودند که به‌ صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند و به ‌طور تصادفی در سه گروه بارشناختی بالا، بارشناختی پایین و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش‌آزمون، فیلم ویدئویی 25 ضربه سرویس بدمینتون که در لحظه برخورد توپ با راکت قطع شده بود، نمایش داده شد. شرکت‌کنندگان جهت ضربه را پیش‌بینی و هم‌زمان زمان تصمیم‌گیری اندازه‌گیری شد. سپس گروه آزمایش در مرحله اکتساب به انجام تمرین تصمیمی پرداختند و گروه کنترل به پیش‌بینی و تصمیم‌گیری جهت ضربه پرداختند. 48 ساعت بعد از مرحله اکتساب، پس‌آزمونی مطابق با پیش‌آزمون اجرا شد.

نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد گروه تمرین تصمیمی با بارشناختی پایین در پیش‌بینی و تصمیم‌گیری عملکرد بهتری نسبت به گروه تمرین تصمیمی با بارشناختی بالا و گروه کنترل داشتند اما گروه تمرین تصمیمی با بارشناختی بالا با گروه کنترل تفاوت معناداری نداشتند.

نتیجه‌گیری: می‌توان گفت بارشناختی بالا منجر به اختلال در اکتساب مهارت‌های ادراکی حرکتی در افراد مبتدی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of high and low cognitive load along with decision training The effect of high and low cognitive load along with decision training on the acquisition of perceptual-motor skills

نویسندگان [English]

  • rana hashemi 1
  • Parvaneh Shamsipour Dehkordi 2
  • Maryam Khalaji 3
1 alzahra university
2 Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran.
3 Department of Motor Behavior, Faculty of Sports Sciences, Al-Zahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research is to investigate the effect of high and low cognitive load along with decision practice on the acquisition of perceptual-motor skills.

Methods: The participants were 36 students who were selected as available samples. For this purpose, 36 students were selected as available and were randomly divided into high cognitive load, low cognitive load, and control groups. At the pre-test, a video clip of 25 badminton serves was shown, which was occluded at the moment of the racket-ball contact. Participants anticipated the direction of the badminton long serve shots and the decision time was measured at the same time. Then, the experimental group performed decision training in the acquisition phase, and the control group just anticipated the direction of the shots. 48 hours, the post-test was performed

Results: The results of the present study showed that the decision-training group with low cognitive load performed better in anticipation and decision-making than the decision-training group with high cognitive load and the control group, but the decision-training group with high cognitive load did not differ significantly from the control group.

conclusion: High cognitive load leads to disturbances in the acquisition of perceptual-motor skills in beginners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • State Anxiety
  • Video Feedback
  • Anticipation
  • Badminton