تاثیر توهم بینایی بر دقت اجرا و یادگیری مهارت پنجه والیبال

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

چکیده

هدف: توهم بینایی، ادراک بینایی و فرایندهای برنامه‌ریزی حرکتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر توهم بینایی بر دقت اجرا و یادگیری مهارت پنجه والیبال بود.

روش‌ها: شرکت‌کنندگان 72 دانش‌آموز دختر داوطلب (سن 97/0±40/13سال) بودند که به‌طور تصادفی به سه گروه کنترل، توهم بینایی بزرگ‌تردیده‌شدن هدف و توهم بینایی کوچک‌تر دیده‌شدن هدف تقسیم شدند. به منظور ایجاد توهم بینایی، مربع هدف با مربع‌های کوچکتر از هدف (توهم بزرگ) یا مربع‌های بزرگ‌تر از هدف (توهم کوچک) احاطه شده بود. در مرحله اکتساب، شرکت‌کنندگان بعد از مشاهده هدف همراه با توهم ابتدا پرسشنامه خودکارآمدی را تکمیل نمودند، سپس مهارت پنجه والیبال را در 10 بلوک 30 ثانیه‌ای تمرین کردند. 24 ساعت بعد آزمون یادداری و پس از 10 دقیقه آزمون انتقال اجرا شد.

نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که اثر اصلی توهم بینایی بر اکتساب، یادداری، انتقال و همچنین خودکارآمدی در اجرای مهارت پنجه والیبال معنی‌دار بود. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که گروه توهم بینایی بزرگ‌تر دیده شدن هدف نسبت به دو گروه دیگر از خودکارآمدی بالاتر و یادگیری بهتری در پنجه والیبال برخوردار بود.

نتیجه‌گیری: دستکاری ادراکی انتظارات از عملکرد از طریق توهم بینایی می‌تواند به واسطه افزایش خودکارآمدی، شرایط بهینه ای را برای اجرا و یادگیری مهارت پنجه والیبال در افراد مبتدی فراهم نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of visual illusion on the accuracy of performance and learning of Volleyball volleying skills

نویسندگان [English]

  • Fatemeh razizadeh shahri 1
  • Rasool Zeidabadi 2
  • mihammad reza shahbi kaseb 2
1 M.S student, Motor behavior group, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, sabzevar, iran
2 Associate professor, Motor behavior group, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, sabzevar, iran
چکیده [English]

Purpose: Visual illusion affects visual perception and motor planning processes. The aim of the present study was to investigate the effect of Ebbinghaus visual illusion on the accuracy of performance and learning of Volleyball volleying skills.

Methods: seventy two volunteer female students (age 13.4±0.97 year) randomly assigned to three visual illusion groups; perceived larger target (PLT), perceived smaller target (PST) and control. To create Ebbinghaus visual illusion, the target square was surrounded by squares smaller than the target (large illusion) or squares larger than the target (smaller illusion). The participants completed the self-efficacy questionnaire after the pre-test and observing the visual illusion. The acquisition phase consisted of 10 blocks of 30 seconds of performing volleyball volleying skill with the visual illusion specific to each group. After 24 hours, the retention test and after 10 minutes, the transfer test were performed.

Results: The finding of the research showed that the effect of visual illusion on acquisition, retention, transfer and self-efficacy in Volleyball volleying skills was significant and post hoc test showed that the PLT group was beter than the other groups.

Conclusion: Result showed that perceptual manipulation of performance expectancies through visual illusion can provide optimal conditions for the performance and learning of Volleyball volleying skills in beginners by increasing self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ebbinghaus'
  • visual illusion
  • optimal theory of motor learning
  • enhanced expectancies
  • volleyball