رشد هویت حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.

2 دانشیار گروه علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رشد هویت حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود.
روش‌ها: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و داده ها به صورت کیفی از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه‌های عمقی با 23 تن از خبرگان و متخصصان تربیت بدنی آموزش و پرورش گردآوری و کدگذاری شد. سپس مؤلفه‌ها و شاخص‌های رشد هویت حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با بهره‌گیری از روش دلفی شناسایی شد. در نهایت، مؤلفه‌ها در فرم خودتعاملی ساختاری درج گردید و برای مقایسه زوجی و تعیین تأثیرات متقابل به صورت پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت و پس از تکمیل آن، برای ساختاردهی مؤلفه‌ها از تکنیک ISM استفاده شد.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد در الگوی رشد هویت حرفه‌ای، 15 مؤلفه و 53 شاخص در ابعاد فردی، حرفه‌ای، زمینه‌ای، اجتماعی- فرهنگی و رفاهی و اقتصادی وجود دارد. مؤلفه‌ها در شش سطح ساختاردهی شدند. مؤلفه‌های وظیفه مداری و تعهد حرفه‌ای در سطح اول و مؤلفه‌های جهت‌گیری تخصصی، ویژگی جسمانی و روانی و دانش حرفه‌ای در سطح ششم مدل ساختاری تفسیری پژوهش قرار گرفتند.
نتیجه گیری: دستیابی به مؤلفه‌های ذکرشده، تفکر تیمی، ابتکار و نوآوری، تخصص در آموزش رشته‌های مختلف ورزشی، مشارکت در جریان توسعه سواد حرکتی، تغییرگرایی و هوش و استعداد، دستیابی شکل‌گیری و یا تقویت دیگر مؤلفه‌های رشد هویت حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی را تسهیل خواهد نمود.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Development of Professional Identity in Physical Education Teachers

نویسندگان [English]

  • Hossein Ansari 1
  • Seyed Ehsan AmirHosseini 2
  • Hamid Ghasemi 3
1 Ph.D. Student of Sport Management, Department of Sport Sciences, Yasuj Branch, Islamic Azad University,Yasuj, Iran.
2 Associate Professor, Department of Sport Sciences, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran.
3 Associate Professor, Depatment of Sport Management, Payame Noor University, Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research was to investigate the development of professional identity in physical education teachers using an interpretative structural approach.
Methods: This study is practical in nature, with data collected and qualitatively coded through library research and in-depth interviews with 23 experts. The components and indicators of professional identity development in physical education teachers were identified using the Delphi method. These components were then organized into a structural self-interaction form and presented to experts as a questionnaire for pair-wise comparison and interaction determination. The ISM technique was used to structure the components.
Results: The results revealed a model consisting of 15 components and 53 indicators across individual, professional, contextual, socio-cultural, welfare, and economic dimensions, organized into six levels. Components such as professional orientation, physical-psychological and professional knowledge were situated at the lowest level, while task orientation and professional commitment were at the first level of the interpretive structural model.
Conclusion: It was found that physical education teachers have ability to create effective learning opportunities, promote teamwork, demonstrate initiative and innovation, specialize in teaching various sports, contribute to the development of motor literacy, adapt to change, and exhibit intelligence and talent, all essential components of professional identity. Attaining these foundational components will facilitate the development and strengthening of other aspects of professional identity in physical education teachers.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical Education Teachers
  • Interpretive Structural Model
  • Professional Identity