بررسی سطوح متفاوت دشواری تکلیف کنترل اجرایی بر توجه درون‌زا، برون‌زا و حافظه بصری سازگار و ناسازگار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 --دانشجوی دکترا دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 استاد دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف: تقویت ادراک بینایی باعث افزایش پردازش بینایی و عملکرد ورزشی می‌شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی سطوح متفاوت دشواری تکلیف کنترل اجرایی بر توجه درون‌زا، برون‌زا و بازداری می‌باشد.

روش: تعداد نمونه در تحقیق حاضر، 42 دختر (35-20 سال) مبتدی در رشته تنیس روی میز بودند که در چهار گروه همگن (دشواری بالا/ دشواری متوسط/ دشواری پایین و کنترل) قرارگرفتند. در مرحله پیش آزمون، شرکت‌کننده‌ها ابتدا آزمون شبکه‌های توجهی را برای بررسی توجه درون‌زا، برون‌زا و بازداری اجرا کردند و بعد به‌مدت هشت جلسه به‌مدت 30 دقیقه به انجام تمرینات ویژه مهارت فورهند تنیس روی میز پرداختند. 24 ساعت بعد آخرین جلسه تمرین، پس آزمون همانند پیش آزمون اجرا شد.

نتایج: بین گروه دشواری تکلیف متوسط و کنترل متغیر توجه درون‌زا تفاوت از نظر آماری معنادار بود. تفاوت معناداری بین گروه ها در پیش و پس آزمون توجه برون زا دیده نشد. همچنین همه گروه ها بهبود معناداری در پس آزمون متغیر بازداری داشتند.

نتیجه‌گیری: این مطالعه اثر بخشی دشواری تکلیف در گروه دشواری تکلیف متوسط توجه درون‌زا و همچنین اثر بخشی دشواری تکلیف بر بازداری تکلیف را نشان داد. از این رو برای طراحی تمرینات مؤثرتر برای افزایش ادراکات بینایی می‌توان از نتایج تحقیق بهره برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of different levels of difficulty of executive control task on endogenous, exogenous attention and compatible and incompatible visual memory

نویسندگان [English]

  • mahya mohamadtaghi 1
  • mahin aghdaei 2
  • Alireza Farsi 3
1 1. Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Professor of Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Purpose: Strengthening visual perception increases visual processing and sports performance. The purpose of this study is to investigate the different levels of difficulty of executive control tasks on endogenous, exogenous, and inhibitory attention.

Methods: The number of samples in this present was 42 girls (20-35 years old) beginners in table tennis, who were placed in four homogeneous groups (high difficulty/medium difficulty/low difficulty and control). In the pre-test phase, the participants first completed the attention networks test to check endogenous, exogenous, and inhibition attention and then performed special table tennis forehand skill exercises for eight sessions for 30 minutes. 24 hours after the last training session, the post-test was performed in the same way as the pre-test.

Results: There was a statistically significant difference between the moderate task difficulty group and the endogenous attention variable control group. There was no significant difference between the groups in the exogenous attention pre-and post-test. In addition, all groups had a significant improvement in the post-test of the inhibition variable.

Conclusion: This study showed the effectiveness of task difficulty in the moderate task difficulty group of endogenous attention and the effectiveness of task difficulty on task inhibition. Therefore, the research results can be used to design more effective exercises to increase visual perception.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Task difficulty
  • Endogenous attention
  • exogenous attention
  • Inhibition

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 اردیبهشت 1402
  • تاریخ دریافت: 21 آذر 1401
  • تاریخ بازنگری: 23 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 19 اردیبهشت 1402