چکیده
هدف: هدف این تحقیق، پیشبینی انگیزش شرکت در ورزش دانشآموزان دختر بر اساس ارتباط چند بعدی خود با بدن بود.
روشها: جامعه آماری دانشآموزان دختر شهرستان قرچک با دامنه سنی (18-16سال) و نمونه آماری شامل 350 نفر از دانشآموزان دختر با میانگین سنی (72/0± 88/16سال) به روش تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامهی ارتباط چند بعدی خود با بدن و انگیزش شرکت در فعالیتهای ورزشی استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیر ارتباط چند بعدی خود با بدن و انگیزش مشارکت ورزشی در دانشآموزان دختر رابطه مثبت معناداری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که از 10 مؤلفه ارتباط خود با بدن ، در مدل اول فقط مؤلفهی رضایت بدنی 15 درصد و در مدل دوم مؤلفههای رضایت بدنی 7/13 درصد و گرایش به تناسب 5/22 درصد از واریانس متغیر ملاک را بطور مثبت و معنادار تبیین میکنند.
نتیجهگیری: یافته های حاضر به مربیان ورزشی و معلمان تربیت بدنی شهرستان قرچک پیشنهاد میکند که احتمالا باید بر اهمیت رشد و بهبود ارتباطات چند بعدی خود با بدن دانشآموزان تأکید داشته باشند. همچنین در کلاس درس تربیت بدنی، توسعه خود تنظیمی صورت گرفته و اهداف برای افزایش انگیزه شرکت در فعالیتهای ورزشی بیشتر دانشآموزان، جهت داده شوند.
موضوعات