چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین مدل روابط ساختاری رفتار کنترلی مربی، استحکام ذهنی و پیشرفت ورزشی در بانوان کاراتهکا بود.روش ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از روش مدل یابی روابط ساختاری استفاده شد که درآن 298 نفر از بانوان کاراته کا با دامنه سنی 15 تا 19 سال که بیش از دوسال در این رشته فعالیت داشتند پرسشنامه رفتار کنترلی مربی بارثلومو و همکاران (2010)، پرسشنامه موفقیت ورزشی واعظ موسوی و موسوی (2015) و پرسشنامه استحکام ذهنی ورزشی گلبی و شیرد (2009) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها و مدل یابی از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. بر اساس نتایج بدست آمده رفتار کنترلی مربی بر پیشرفت ورزشی بانوان کاراتهکا اثرمستقیم منفی دارد. همچنین رفتار کنترلی مربی بر استحکام ذهنی اثر مستقیم منفی داشت. علاوه براین، استحکام ذهنی بر پیشرفت ورزشی بانوان کاراتهکا اثر مستقیم مثبت داشته است و در نهایت، رفتار کنترلی مربی با میانجیگری استحکام ذهنی بر پیشرفت ورزشی اثر غیرمستقیم داشت.نتیجهگیری: بنابراین نوع برخورد و رفتار مربیان نسبت به ورزشکاران خود نه تنها در پیشرفت ورزشی آنان تاثیرگذار می باشد بلکه روی استحکام ذهنی نیز اثر گذار می باشد.