تاثیر فاصله دهی و فراشناخت بر یادگیری مهارت پاس بسکتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه یزد

2 استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکدة علوم انسانی دانشگاه یزد، یزد، ایران.

3 گروه رفتار حرکتی ،دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه الزهرا

چکیده

هدف: هدف مطالعه حاضر تاثیر توزیع تمرین و قضاوت از یادگیری بر اکتساب و یادداری مهارت پاس سینه بسکتبال بود.
 روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی60 دانش­آموز دختر مبتدی با میانگین سنی 37/0±48/14سال به صورت هدفمند انتخاب، و به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفری تمرینات انبوه، فاصله­دار، انبوه _ قضاوت از یادگیری و فاصله­دار - قضاوت از یادگیری قرار گرفتند. آزمودنی ها درمرحله پیش آزمون یک بلوک10 کوششی از مهارت مورد نظر اجرا کردند. در مرحله اکتساب، گروه­های انبوه و انبوه - قضاوت از یادگیری به مدت یک جلسه 240 پاس سینه بسکتبال را انجام دادند اما گروه­های فاصله­دار و فاصله دار - قضاوت از یادگیری طی 4 جلسه متوالی و هر جلسه 60 کوشش تمرینی را اجرا کردند. همچنین درگروه های فراشناخت علاوه بر اجرای مهارت، به پیش بینی عملکرد شان در بلوک های بعدی پرداختند. سپس در مرحله آزمون اکتساب و فواصل یادداری یک روزه، هفت روزه و 28 روزه یک بلوک 10 کوششی اجرا  کردند.
نتایج: نتایج نشان داد در آزمون های اکتساب و یادداری گروه های توزیع تمرین با قضاوت از یادگیری در مقایسه با دو گروه دیگر عملکرد بهتری در مهارت پاس سینه بسکتبال داشتند (05/0 P<).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر بر اهمیت نقش فراشناخت در شرایط تمرینی تاکید دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effects of Distribution Practice and Metacognition on Learning Basketball Pass Skill

نویسندگان [English]

  • sima Rahmani Boldagi 1
  • Mohamad Reza Sadeghian Shahi 2
  • Rosa Rahavi 3
1 Yazd University
2 Assistant Professor, physical education and sport sciences group, Faculty of Humanities Yazd University, Yazd, Iran.t Professor Yazd University
3 Motor Behavior Department,, Sport Science Faculty, Alzahra University
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to examine the effect of distribution practice and judgment of learning on the acquisition and retention of basketball pass skills.
Methods: In this semi-experimental study, 60 novice female students with a mean age of 14.48 ± 0.37 years old were objectively selected. They were then randomly and equally assigned to four groups: massed, distributed, massed - judgment of learning, and distributed - judgment of learning. In the pretest phase, participants performed 10 trials of the basketball chest pass. In the acquisition phase, the massed group and massed - judgment of learning group performed 240 basketball chest passes. The distributed group and distributed - judgment of learning group performed 60 trials during four consecutive sessions. In addition to performing the passes, the metacognition groups predicted their scores for the next block. In the post-test and retention tests performed after one day, seven days, and 28 days, participants performed 10 trials.
Results: The results indicated that the distribution practice groups with judgment of learning had better performance in the acquisition and retention phases compared to the other groups (P<0.05).
Conclusions: The results of this study emphasize the importance of metacognition in practice conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Distributed practice
  • Fundamental skill
  • Judgment of learning
  • Memory consolidation