چکیده
هدف: هدف تحقیق بررسی تاثیر دستورالعملهای توجهی بر حافظه حس حرکت و تغییرات امواج آلفا و تتا در بسکتبالیستهای حرفهای بود.
روشها: 36 پسر ورزشکار به صورت تصادفی به سه گروه توجه درونی، بیرونی و گواه تقسیم شدند. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی به صورت پیشآزمون- پسآزمون بود. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامههای ارزیابی آمادگی و ادینبورگ، دستگاه هماهنگی، الکتروانسفالوگراف و آزمون ایفرد بود. در پیش آزمون، حس حرکت، پرتاب آزاد و 5 دقیقه چشم بسته امواج مغزی آزمایش شد. در مرحله اکتساب20 کوشش آزمون هماهنگی را در هریک از 4 شرایط تمرینی انجام دادند. گروه توجه درونی حین انجام حرکت به اندام مورد نظر و گروه توجه بیرونی به هدف و زاویه انجام حرکت توجه میکردند. آزمون یادداری یک روز و انتقال دو روز بعد از آزمون اکتساب صورت گرفت.
نتایج: تمرین حس حرکت، پیشرفت معناداری داشت. اثرات تعاملی با گروه معنادار بود، نتایج درون گروهی در تمام مراحل نشان داد که جلسات تمرین در امواج تتا و آلفا معنادار بود.
نتیجهگیری: نتایج حاصله از فرضیه عمل محدود شده و فرضیه پردازش آگاهانه پشتیبانی میکند یعنی توجه خارجی نیاز به توجه کمتری نسبت به توجه داخلی دارد و افزایش غیر بهینه موج آلفا در نتیجه توجه درونی، منجر به تضعیف عملکرد میشود. کاهش آلفا منجر به افزایش پردازش حسی اطلاعات و بهبود عملکرد میشود.
موضوعات