تاثیر دستورالعمل توجهی بر حافظه حرکتی و امواج مغزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد

2 استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 گروه آمار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

4 گروه مهندسى پزشکى،دانشکده فنى و مهندسى دانشگاه آزاد اسلامى مشهد

چکیده

هدف: هدف تحقیق بررسی تاثیر دستورالعمل­های توجهی بر حافظه حس حرکت و تغییرات امواج آلفا و تتا در بسکتبالیست­های حرفه­­ای بود.
روش­ها: 36 پسر ورزشکار به صورت تصادفی به سه گروه توجه درونی، بیرونی و گواه تقسیم­ شدند. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی به صورت پیش­آزمون- پس­آزمون بود. ابزار­های اندازه­گیری شامل پرسشنامه­­های ارزیابی آمادگی و ادینبورگ، دستگاه هماهنگی، الکتروانسفالوگراف و آزمون ایفرد بود. در پیش آزمون، حس حرکت، پرتاب آزاد و 5 دقیقه­­ چشم بسته امواج مغزی آزمایش شد. در مرحله اکتساب20 کوشش آزمون هماهنگی را در هریک از 4 شرایط تمرینی انجام دادند. گروه توجه درونی حین انجام حرکت به اندام مورد نظر و گروه توجه بیرونی به هدف و زاویه انجام حرکت توجه می­کردند. آزمون یادداری یک روز و انتقال دو روز بعد از آزمون اکتساب صورت گرفت.
 نتایج: تمرین حس حرکت، پیشرفت معناداری داشت. اثرات تعاملی با گروه معنادار بود، نتایج درون گروهی در تمام مراحل نشان داد که جلسات تمرین در امواج تتا و آلفا معنادار بود.
 نتیجه­گیری: نتایج حاصله از فرضیه عمل محدود شده و فرضیه پردازش آگاهانه پشتیبانی می­کند یعنی توجه خارجی نیاز به توجه کمتری نسبت به توجه داخلی دارد و افزایش غیر بهینه موج آلفا در نتیجه توجه درونی، منجر به تضعیف عملکرد می­شود. کاهش آلفا منجر به افزایش پردازش حسی اطلاعات و بهبود عملکرد می­شود.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Attention Instructions on Kinesthesia of Memory and Brain Waves

نویسندگان [English]

  • Moradi Noorabadi Mohamad 1
  • Mahdi Mohammadi-Nezhad 1
  • Abbas Bahram 2
  • Mahdi Jabbari 3
  • Majid Ghoshouni 4
1 Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad
2 Professor, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Faculty of Mathematical Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
4 Isalamic Azad University, Mashhad Branch
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of attention instructions on kinesthesia of memory, alpha, and theta wave changes in professional basketball players.
Method: Thirty-six male athletes were randomly assigned into three groups: internal attention, external attention, and control. A quasi-experimental research design with a pretest-posttest design including experimental and control groups was applied. In the pre-test, kinesthesia of memory, free throw, and 5-blinded brain waves on baseline were measured. In the acquisition phase, participants performed 20 attempts on the coordination test under four conditions (40-40°, 80-80°, 40-80°, 80-40°). The internal attention group focused on the movement of their limbs while moving, while the external attention group focused on the purpose and angle of movement. The retention test was conducted one day later, and the transfer test was conducted two days after the acquisition test.
Results: Practicing a sense of movement showed significant progress. There were also significant interactive effects with the group. The results within each group showed that the effect of training sessions on theta and alpha waves was significant.
Conclusion: The results support the constrained action hypothesis and the conscious processing hypothesis, suggesting that external focus requires less attention than internal focus. The non-optimal increase of alpha waves resulting from internal attention led to performance impairment. The decrease in alpha waves also led to increased sensory processing of information and improved performance.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brain Waves
  • Bimanual Coordination
  • Sensory Information Processing
  • Limited Operation Hypothesis
  • Kinesthesia of Memory