چکیده
هدف: مدل سینکلیر و سینکلیر ورزشکاران را تشویق می کند تا مهارت های روانشناختی خود را درکنار مهارتهای جسمانی بهبود بخشند. هدف این پژوهش تأثیر آموزش مجازی مهارتهای روانشناختی به روش سینکلیر و سینکلیر بر دقت پاس بسکتبالیست ها بود.
روشها: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکتکنندگان شامل 24 بسکتبالیست شهر زنجان بوده که به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 12 نفره تجربی و کنترل قرار گرفتند. شرکتکنندگان آزمون دقت پاس بسکتبال را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون انجام دادند. گروه تجربی طی 4 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه به اجرای تمرینات مهارتهای روانشناختی به روش سینکلر و سینکلر پرداخت و گروه کنترل، مداخله ای را نداشت. دادهها از طریق آزمون تحلیل کواریانس در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد با کنترل نمره پیش آزمون، بین نمرات آزمون دقت پاس دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (001/0P=).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان پیشنهاد کرد با توجه به سهولت اجرای تمرینات مهارتهای شناختی به روش سینکلر و سینکلر، مربیان ورزشی میتوانند به منظور بهبود دقت پاس در بسکتبالیستها از آن استفاده کنند.
کلیدواژهها
موضوعات