نوع مقاله : علمی- پژوهشی
چکیده
هدف : مدل سینکلر برای تقویت مهارتهای روانشناختی ارائه شده این مدل ورزشکاران را تشویق می کند مهارت های روانشناختی خود را در بعد جسمانی و فنی بهبود بخشند. هدف این پژوهش تاثیر آموزش مجازی مهارتهای روانشناختی به روش سینکلیر و سینکلیر بر دقت پاس بسکتبالیستهای نیمه حرفه ای بود.
روششناسی: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. شرکتکنندگان شامل 24 بسکتبالیست نیمه حرفه ای شهر زنجان بوده که به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گرو 12 نفره تجربی (میانگین سنی: 94/1±78/22) و کنترل (میانگین سنی: 77/1± 53/21) قرار گرفتند. شرکتکنندگان آزمون دقت پاس را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون انجام دادند. گروه تجربی طی 4 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه به اجرای تمرینات مهارت های روانشناختی به روش سینکلر و سینکلر پرداخت و گروه کنترل، مداخلهای را نداشت. دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس یک راهه انکوا در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که با کنترل نمرهی پیش آزمون، بین نمرات آزمون دقت پاس دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (001/0p=).
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان پیشنهاد کرد با توجه به سهولت اجرای تمرینات مهارت های شناختی به روش سینکلر و سینکلر، مربیان ورزشی میتوانند به منظور بهبود دقت پاس در بسکتبالیست ها از آن استفاده کنند.
کلیدواژهها
موضوعات