نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: رفتار خلاق در حالات زندگی روزمره و همچنین در عملکرد ورزشی بسیار ارزشمند است. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تاثیر رویکرد آموزش افتراقی و دستورالعمل های توجهی بر خلاقیت حرکتی بود.
روش: تعداد نمونه در تحقیق حاضر 24 نفر بود، که به صورت تصادفی در 3 گروه (یادگیری افتراقی با دستورالعمل بیرونی – یادگیری افتراقی با دستورالعمل درونی – یادگیری افتراقی کنترل) تقسیم شدند. افراد هر گروه مطابق با دستورالعملهای مربوطه (توجه بیرونی: توجه به گوشه بالایی سمت راست یا چپ دروازه، توجه درونی: توجه به برخورد پا با توپ و کنترل: بدون دستورالعمل توجهی) تمرینات خود را به مدت 12 هفته، هر هفته دو جلسه و هر جلسه 20 دقیقه انجام دادند. بعد از 12 هفته، بلافاصله بعد از اتمام تمرینات، با استفاده از بازی ابعاد کوچک به مدت 20 دقیقه خلاقیت حرکتی مهارتهای شوت، دریبل و پاس فوتسال در همهی شرکتکنندگان سنجیده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون آنوای یک راهه در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 و با سطح معنیداری 05/0 استفاده شد.
نتایج: بین روشهای آموزش افتراقی بیرونی، افتراقی درونی و افتراقی کنترل بر خلاقیت حرکتی در مهارتهای دریبل، پاس و شوت فوتسال تفاوت معنادار وجود داشت.
نتیجهگیری: این مطالعه اثربخشی رویکرد یادگیری افتراقی بر خلاقیت حرکتی در فوتسال را نشان داد. به منظور طراحی بهتر و موثرتر تمرینات برای پرورش بازیکنانی خلاقتر و آموزش فاکتورهای خلاقیت اعم از روانی، ابتکاری و انعطاف پذیری، میتوان از نتایج تحقیق استفاده کرد.
کلیدواژهها
موضوعات