چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت محیط پرورش استعداد نوجوانان فوتبالیست و تعیین ارتباط محیط پرورش استعداد با استحکام ذهنی بود.
روشها: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و جامعه آماری آن شامل نوجوانان فوتبالیست حاضر در مدارس فوتبال شهر اهواز بود. از بین آنها 15 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و از هر کدام 12 نفر (همگی پسر) به صورت در دسترس انتخاب شدند تا در مجموع 181 نفر در دامنه سنی 12 تا 15 سال نمونه پژوهش حاضر را تشکیل دهند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه محیط پرورش استعداد (مارتیندال و همکاران، 2010) و پرسشنامه استحکام ذهنی در ورزش (شیرد و همکاران، 2009) بودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس و توسط آزمونهای تی تک نمونه، پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که وضعیت مؤلفههای محیط پرورش استعداد نوجوانان فوتبالیست (به جز مؤلفه آمادگی کیفی) بالاتر از سطح متوسط بود و متغیر محیط پرورش استعداد رابطه مثبت و معناداری با استحکام ذهنی داشت. علاوهبراین نتایج نشان دادند مؤلفه پرورش بلندمدت تنها مؤلفه پیشیبین معنادار عامل استحکام ذهنی بود.
نتیجهگیری: .وضعیت مؤلفههای محیط پرورش استعداد نشان داد که وضعیت مطلوبی برای پرورش استعداد نوجوانان فوتبالیست در شهر اهواز وجود دارد. قرارگیری مؤلفه آمادگی کیفی در نقطه برش نیز به توجه نه چندان فراوان مربیان و دستاندرکاران به ارائه راهنماییهای ضروری و معرفی روشهای تأثیرگذار برای پیشرفت و افزایش کیفیت عملکردی نوجوانان اشاره دارد. علاوهبراین، أثرگذاری محیط پرورش استعداد بر استحکام ذهنی نیز تأییدکننده مبانی نظری موجود است.
کلیدواژهها
موضوعات